onsdag 20 januari 2010

Chocolate crackles

Här har ni en omgång med rikigt chokladiga kakor! Jag fastnade för strukturen på Leilas snöiga kakor och passade därför på att göra en plåt själv, men hoppade över kardemumman. För att uppnå det snöiga utseendet så gäller det att rulla bollarna i rikligt med florsocker. I annat fall smälter sockret bort - åtminstone på vissa av mina kakor.. Det kan också vara bra att veta att degen skall vila i kylskåpet några timmar, så det är inga kakor man "slänger ihop" på en kvart ;-) För er som är intresserade av att läsa lite om mina bakupplevelser så kommer här några rader. Det var första gången jag använde mig av farinsocker (vilket uppenbarligen har en något speciell lukt). Min sambo fällde snabbt en av sina kommentarer: "Det luktar myrstack!" "Va, vaddå?!" "Ja, har du aldrig haft en pissmysa som kissat på dig? Det luktar som tusen nedmalda pissmyror!" Fråga mig inte vad han får allt ifrån! Inte för att jag har smakat på myror någon gång, men jag har svårt att tro att de smakar som en ingrediens i dessa kakor.. Med andra ord räds jag inte för att använda farinsocker igen ;-)

Ingredienser
100 g mörk choklad 70%
2 dl vetemjöl
3 msk kako
1 tsk bakpulver
1 nypa flingsalt
60 g smör
1,5 dl farinsocker
1 ägg
0,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk nystött kardemumma
0,25 dl mjölk
1 dl strösocker (gick åt ca hälften för mig)
0,5 dl florsocker

Gör såhär

Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad. Låt den svalna något. Vispa smör och farinsocker. Vispa ner ägget. Tillsätt vaniljsocker, kardemumma och till sist den smälta chokladen under lätt vispning. Rör ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och flingsalt i en skål. Rör ner mjölblandningen och mjölken. Degen skall vara lätt kladdig. Forma degen till en rulle, plasta in och låt vila i kylen några timmar. Forma 18 bollar av degen, platta till dem lätt. Rulla varje boll först i strösocker, sedan i rikligt med florsocker. Placera kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen, 175 grader, ca 14 minuter tills ytan krackelerar.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Hanna!
På Hästhagenskolan har vi idag vid onsdagsfikan fått den här fantatsiska kakan. Mums!
Nu får jag receptet här - då får jag fixa en omgång själv.
Tack för jättefin sida och goda recept.
/R

Tulipan´s bakverk sa...

*skratt* vilken härlig kommentar!

Hemma hos Klara... sa...

Kul att baka kakor :) Rolig kommentar... Myror.. ska tänka på det när jag använder farinsocker nästa gång :)

Helena

Hanna - Bakfnatt sa...

B: Onsdagsfika sitter aldrig fel ;-) Vad kul att du vill baka dessa kakor!

Stina (Tulipan´s bakverk) och Helena: Jo, man får sig allt sina skratt här hemma =)

annica sa...

Leilas recept gör ingen besviken! Måste baka dessa läckerbitar och se om jag får samma reaktion på doften av maken ;)

Hanna - Bakfnatt sa...

Annica: Hihi, spännande att se hur din man reagerar på doften av farinsocker! Håller för övrigt med dig - Leilas recept kan man lita på =)

mumsfillibaba sa...

Mums!! Gjorde dessa förra vintern. Sååå smaskiga!!!

Hanna - Bakfnatt sa...

Sofie: Kan bara hålla med!

Emma sa...

Har ganska nyligen upptäckt din blogg och blir helt tokigt baksugen av att läsa den! :D Blev glad av att hitta några av mina favoriter här - har bakat de här kakorna många gånger och de är alltid lika uppskattade!

Hanna - Bakfnatt sa...

Hej Emma! Tack för din kommentar, så roligt att läsa =)

beccs sa...

Min deg är jätte kladdig fast jag har följt receptet, vad ska jag göra åt det?

Hanna - Bakfnatt sa...

Beccs: Ofta kan man ju ta i lite mer mjöl om en deg är för kladdig, men jag vet inte hur det påverkar dessa kakor.. Nu var det så längesedan jag gjorde dem själv så jag har inte något minne av hur kladdig min deg var, men den skall ju vara lite lätt kladdig. Du är helt säker på att du tagit rätt mängd av ingredienserna, exempelvis 0,25 dl mjölk och inte 2,5 dl? Kanske degen blir lite mindre kladdig efter att ha varit i kylen några timmar? Hoppas att det löser sig och att kakorna blir goda!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥