onsdag 31 mars 2010

Akvarietårta

För ett par dagar sedan fyllde en arbetskamrats dotter 11 år. På önskelistan stod ett akvarium med fiskar. Tror ni att jag blev glad över frågan om jag ville baka en tårta i samma tema? Svar ja! Bortsett från önskemålet om temat hade jag helt fria händer, och det är nog så jag arbetar som allra bäst. Då jag skapar en tårta har jag en ungefärlig idé om hur tårtan skall bli, men låter de allra flesta detaljer växa fram under arbetets gång. Exempel på sådana detaljer på denna tårta är mönstret på fiskarna (alla fiskar runtom tårtan ser olika ut) och luftbubblorna på vattenytan. Om man bortser från att fiskarna hade kunnat placeras något högre upp är jag riktigt nöjd med resultatet. Undrar bara om fiskarna simmar upp och ned eller ej. De såg finast ut åt detta håll, men kanske de har en ryggfena placerad på magen nu?! Om ni tror att det är en ryggfena får ni gärna säga till, jag vill ju inte göra om misstaget i sådana fall ;-)


Tårtbotten, "lika delar"
Hallonmousse
Vit chokladmousse
Spacklad med vaniljsmörkräm
Täckt med sugarpaste
Dekorationer i sugarpaste och modelleringspasta

36 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

Men guuuuud sån läcker tårta. Du e så jäkla duktig gumman. Helt underbar är den :) Jag vill med ha en akvarie tårta ;)

Manuela Kjeilen sa...

Flott kake du har lagt du er glad i sterke farge er det sugarpaste eller marsipan du bruker?
stå på og god Påske!

Anonym sa...

De ser anatomiskt korrekta ut! ;-)
Är det ok om jag lägger upp en länk till din blogg från min?
/Malin

Therese - Pyssel och Design sa...

Superfin! Man blev riktigt glad av den här tårtan, härliga färger och fina fiskar :)

bagerskan sa...

En verkligen jättesöt tårta! Jag tycker fiskarna ser helt okej ut, inte konstigt alls med fenan undertill, ser snarare ut som om dom är på väg uppåt!

Jag hoppas du får en härligt glad påsk!

Kram Karin

Hanna - Bakfnatt sa...

Till en början vill jag tacka alla för era fina kommentarer! Här nedan får ni lite personlig återkoppling ;-)

Stina (Tulipan´s bakverk): Dina kommentarer är alltid så upplyftande och roliga att läsa =)

Manuela Kjeilen: Till denna tårta har jag enbart använt mig av sugarpaste. Glad påsk på dig!

Malin (evasdotter): Hihi, så bra! Självklart får du lägga upp en länk, det är bara roligt tycker jag =)

Therese - Pyssel och Design: Vad roligt att du blev glad av tårtan! Tänk vilken effekt exempelvis lite klara färger kan få! Är såå sugen på att göra fler liknande tårtor =)

Karin: Skönt att höra att fiskarna inte ser konstiga ut ;-) Glad påsk på dig också!

Tove sa...

Så jättesöt den är! Gillar speciellt luftbubblorna, tycker överlag om "bubblor" på tårtor. ;-)Färgerna är väldigt vackra också!

Minerva sa...

Åh, den var jättefin verkligen! Härliga färger och lagom med dekorationer enl. min smak ;)

Cecilia sa...

Åååå! ♥

Måste vara jättekul att få göra en sån! :)

Kaksmulan sa...

Måste bara säga att jag älskar dina tårtor och din fina blogg! Gud vad duktig du är!

sana sa...

OMG....det var mycket söt och underbar fint!! (jag vill gärna skriva mer on jag kan riktigt svenska eiei)du är talangfull tycker jag ;=)alltid kul när såg din tårta

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack, vad ni är snälla allihop!!

Tove: Roligt att höra vad du tyckte speciellt bra om! Har också fastnat för bubblor, bollar och liknande på tårtor =)

Minerva: Just dekorationsbiten är jag själv faktiskt mest nöjd med - tycker precis som du att det blev alldeles lagom denna gång! =)

Cecilia: Ja, verkligen! Detta var helt klart den roligaste tårtan jag skapat någonsin!

Kaksmulan: Dina ord värmer långt in i hjärtat, så fint skrivet av dig!!

Sana: Dina ord räcker långt och jag blir så glad av dem =)

Tina sa...

Så GULLIG tårta! :) Jag älskar de små modellerade figurerna på tårtan, du vet verkligen hur man får till den där söta looken ;) Nice work!

Vardags-mirakel sa...

Du är så duktig på att baka och dekorera! Så otroligt gullig, ha en glad påsk! Kram Eva.

Björn sa...

Otroligt fin tårta! Bra jobbat Hanna!

mumsfillibaba sa...

Fantastiskt fin!!

Helena sa...

Vilken underbart fin tårta! Jag har aldrig sett något liknande tema på tårta, den är verkligen fantasifull och helt fantastisk!

Cecilia sa...

Hej Hanna!
Jag skrev ett långt svar till dig hos mig, tänkte jag behöver inte ta upp halva din kommentarsida..: http://flickanokakorna.se/2010/03/30/paskiga-citroncupcakes/#comment-57

Tackar för frågan och önskar Glad Påsk till dig med!

Photo by Maria sa...

Jag tror de simmar rätt :-)
Men jag hade inte vågat ta nån bit, då förstör man ju ett fint mästerverk..

Kram Mia

Elin sa...

Jättefin tårta, vilken fantasi du har! Glad påsk =)

Hanna - Bakfnatt sa...

Jag känner mig överväldigad av alla fina kommentarer jag fått idag!! Tusen tack till er alla som förgyllt min dag =)

Tina: Så snällt av dig! Är svag för de allra flesta slags djur och tycker att de förtjänar att framställas som gulliga =)

Eva: Dina ord gör mig verkligen glad! Glad påsk på dig också!

Björn och Sofie: Kul att ni tyckte om den =)

Helena: Så roligt att läsa! Fastnade verkligen för temat och har börjat fantisera om fler vattentårtor =)

Cecilia: Tack för ditt utförliga svar, det kommer jag att ha stor nytta av =)

Nattmia: Hoppas så! Det hade ju varit en miss ifall det bara var jag som tyckte de såg ut att vara åt rätt håll ;-) Vilket fint avtryck du gjort på min sida =)

Maria sa...

Supersöt tårta!!!! Vilket roligt tema att jobba med :) Ha en glad påsk!

Cecilia sa...

(Nu har jag svarat lite till hos mig =))

Unknown sa...

Det må vara den finaste tårta jag sett! Ser heeelt overklig ut!
Skulle knappt våga äta den ;)

Anonym sa...

Skitfräck tårta och smakerna är precis i min smak =),Glad påsk på er
Caboe

Hanna - Bakfnatt sa...

Många tack till er också!!
Elin: Sorry, fick inte med något svar på ditt inlägg i förra omgången.. Jättekul att läsa din kommentar =) Glad påsk!

Maria: Ja, det var verkligen ett roligt tema att jobba med =) Glad påsk!

Cecilia: Fint! Intressant läsning ;-)

Ias matblogg: Oj oj oj, så otroligt roligt att läsa!! Det värmer!

Caboe: Vad kul att du hälsar på och gör ett litet avtryck =) Glad påsk på dig också!

Bakeoholic sa...

Du är grymmt duktig må jag säga, vilka fantastiska tårtor och cupcakes, rolig läsning :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Bakeoholic: Tusen tack, vad glad jag blir! Dina ord värmer verkligen =)

Matilda sa...

så otroligt fin tårta! Men hur får du till fiskarna med flera færger? Speciellt de med prickar.

Hanna - Bakfnatt sa...

Matilda: Tack snälla! Jag kavlade ut bottenfärgen, lade på den färg som bildar mönster (exempelvis röda bollar på gul botten) och kavlade samman de båda färgerna =)

bechy sa...

Läste någonstanns att du hade en stg för steg hur man gör en groda, men kan inte hitta den, min dotter fyller år om någon vecka och jag tänkte ge mig på att göra en tårta till henne, grodor hade varit perfekt till min idee. Snälla hör av dig snarast på http://bakeandbake.bloggagratis.se/ eller bakeandbake@live.se. Har även gruppen bake and bake på facebook. :) Tack på förhand Rebecka

Hanna - Bakfnatt sa...

Bechy: Har skickat länken till arbetsbeskrivningen =)

Bakakuten sa...

Men ååh vilken härlig tårta! Jättefin!

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack snälla =)

Anonym sa...

Hej! Vilken fin tårta! Jag undrar bara vart i från man hittar alla recept på så fina tårtor?

Hanna - Bakfnatt sa...

Hejsan och tack så mycket för din kommentar! Nedanför sista bilden så har jag länkat till de flesta recept som jag använt till tårtan, om det var så du menade? =) De allra flesta recept som jag testar på och använder mig av är sådana som jag hittar på olika receptsidor på nätet eller på andra bloggar =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥