söndag 14 februari 2010

Grodtårta i kärlekens tecken

Temat för månadens sötsak är kärlek och jag har valt att utgå från sagans värld. Beroende på vilken historia som berättas så blir grodan en prins på olika sätt och ovanstående groda blir det naturligtvis genom att bli kysst =) Djur ligger mig varmt om hjärtat och som barn kunde jag pussa på riktiga grodor. Kanske inte i hopp om att de skulle bli en prins, utan snarare för att jag tyckte de var så söta ;-) Tårtan består av två sockerkaksbottnar, hallonsylt och grädde. Locket och dekorationerna är gjorda i marsipan (bortsett från ögonen och kronan som är flowerpaste). Helt enkelt lite som en prins(ess)tårta utan vaniljkräm och med rosa marsipan istället för grön!

22 kommentarer:

sana sa...

wOW! VILKEN FANTASTISK IDE'också låta guda eiei!
Groda prins är så söt blommorna är vackra

Klara sa...

Jättefin! vad har du avndvänt för utstickare till rosorna?

Hanna - Bakfnatt sa...

Sana: Tack =) Kan avslöja att tårtan blev god och uppskattad ;-)

Klara: Tack till dig också! Jag har använt två stycken rosenutstickare, storlek 40 respektive 50 mm. Båda är köpta på Tårtdecor.

Malin J sa...

Vilka detaljerade och fina rosor! Tänk om man kunde göra så fina!

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack Malin =) Det kommer du också att kunna göra om du övar lite ;-)

cickan-piece of cake sa...

Vilken jättesöt tårta! Grodan är ju bara för söt! Jättefina rosor också! :-)

Tove sa...

Så söt tårta! Grodan är jättegullig, och gillar detaljen med de små gröna pärlorna!:-)

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack Cickan och Tove! Idén med de små gröna bollarna fick jag från en av dina (Toves) senaste tårtor - den med en stor röd blomma på =)

Tove sa...

Det var ju skoj att höra. :-) Kanske därför jag gillade dina bollar då också. ;-)

Maria sa...

Vilken söt tårta, jättefin!

Remsan sa...

Ja, vilken söt tårta!

Hanna - Bakfnatt sa...

Tove: Tycker att det är en av bloggandets många roliga delar - att man kan inspireras av varandra =)

Tack Maria och Remsan, roligt att ni tycker om den =)

Erka Perka sa...

Gudars så söt!

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack Erka Perka! Roligt att höra =)

Sandra drömkaka sa...

Åh den här tårtan är den finaste jag set på länge, du är så duktig! :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Tusen tack för dina fina ord Sandra, vad glad jag blir!!

Lisa sa...

Så himla snygg tårta!! =)

Hanna - Bakfnatt sa...

Lisa: Tack tack =)

TårtOlga sa...

så fint! jag tycker att rosa och grönt passar så bra ihop, det blir en jättefin färgkombination

Hanna - Bakfnatt sa...

TårtOlga: Tack för din kommentar! Tycker också att färgkombinationen känns lyckad =)

SugarMania sa...

Jättefin tårta!Jag gillar färgkombinationen!

Hanna - Bakfnatt sa...

SugarMania: Tack =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥