tisdag 29 juni 2010

Min 30-årstårta

Hipp hipp hurra, idag fyller jag 30 år!! Jag tjuvstartade firandet med att bjuda arbetskamraterna på tårta igår. Tycker att Sverigerullen är ett riktigt lyckat bakverk så det fick bli en variant av den =)

Rulltårtan är täckt och dekorerad med marsipan, ett material jag verkligen gillar! Smaken är god och kombinationen med grädde och jordgubbar känns klockren! Dessutom tycker jag om att göra dekorationer i marsipan. Provade att göra rosor helt på fri hand och sådana kommer jag att göra fler av framöver! Tårtan blev lite överdekorerad i mitt tycke, men ibland är det svårt att sluta dekorera när man väl har satt igång ;-)

Dekorationerna är gjorda av färdigfärgad figurmarsipan som man hittar i matbutiker. Den rosa smakar jordgubbe och den gröna har smak av päron =)

41 kommentarer:

Tove sa...

Stort grattis! Hoppas du får en fin födelsedag med ännu mera tårta, kanske. :-) Den här tårtan är jättevacker och tycker det är helt rätt mängd dekorationer, gillar hur du placerat ut dem, de är så där lämpligt "slarvigt" placerade på ett snyggt sätt om du förstår hur du menar. ;-)

Lisa sa...

Fasen, du är ju SJUKT duktig!! GRATTIS på födelsedagen och välkommen in i klubben! ;) (fyllde själv 30 för några veckor sedan)

Ha en fin dag!

Mor-Mia sa...

Stort grattis på din födelsedag!
Underbar tårta, själv tycker jag att den var jätte fin med alla blommor!

Hälsn. Mia

Carro's Blogg sa...

Grattis på 30 årsdagen! Jätte fin tårta!

..Carl-Astrid sa...

Grattis i efterskott

Angelica sa...

Happy Birthday to you
Happy Birthday to you
Happy Birthday to you
Happy Birthday to you

Och jag tycker inte tårtan är överdekorerad! Det blev jättefint med slingriga blommor :)
hoppas du får en riktigt härlig födelsedag nu!

Tina N sa...

GRATTIS!! :D

Ha en underbar dag och njut av din fina tårta! :)

Idas Söta sa...

Grattis på födelsedagen! Och tårtan är jättevacker!

charlotta sa...

wihoo, vad fin! GRATTIS på födelsedagen!

Kristin sa...

Grattis grattis! Tårtan var jätte fin och idén med små pärlor mellan bladen på blommorna kommer jag att sno!

Anonym sa...

GRATTIS!
Tycker tårtan blev både orginell och fin =)
Hoppas att du får en toppen bra födelsedag!
Kram
Lisa - Sockerrus

Erika - Bakglädje sa...

Grattis på födelsedagen!
Vilken fin tårta du gjort.
En fråga: Tycker du att marsipan är svårare att kavla än sugarpaste?

Ha en superbra födelsedag.
Kram Erika

Kaksmulan sa...

Jätte Grattis på födelsedagen!!! Hoppas du får en underbar dag! Tårtan är som alltid helt fantastisk. Kram Gun

Cecilia sa...

Grattis på stora dagen!

Fantastiskt vacker tårta med unik prägel.

Ha en underbar dag!

annica - annicake sa...

Stort GRATTIS på din födelsedag!!

Tårtan ser underbar ut, med jättesöta blommor!!

Sverigerullen måste jag testa att baka, låter väldigt gott och det är ju alltid kul att testa nåt nytt! :)

Må så gott och fira nu ordentligt!

Lena-Tårtan sa...

Grattis! Tårtan är som vanligt urfin!! Vackra dekorationer!

Louise sa...

Grattis! Den är ju toppenfin!

Tulipan´s bakverk sa...

ETt stort grattis på din födelsedag gumman!

Jätte läcker tårta och jag tycker INTE den är överdekorerad. Den är helt otroligt vacker att titta på :) Sån som man inte vill skära i :)

Hoppas din dag blev jätte lyckad och jättefin!

Grattis grattis grattis
Hurra hurra hurra!!!!


Kram STina

Remsan sa...

Grattis grattis! Och en sån söt tårta du gjort. Och nu har du ett gäng lyckliga kollegor dessutom :-)

Tina sa...

Grattis!!! :D Jag tycker inte alls den blev överdekorerad, supertjusig blev den ;)

sana sa...

Grattis på din stora dagen!!
tårtan är fantastisk fint som alltid ;=)

Hanna - Bakfnatt sa...

Tusen tack för era gratulationer och fina ord om tårtan, så glad jag blir!! Kram på er!

Tove: Förstår nog hur du menar =)

Lisa: Grattis till dig lite i efterskott!

Kristin: Det får du göra ;-)

Erika - Bakglädje: Ja, jag tycker att marsipan är svårare att kavla än sugarpaste som ju är väldigt smidigt..

Annica - Annicake: Det tycker jag absolut att du skall göra! Det har blivit lite utav en favorit här =)

Camilla sa...

Grattis på 30-årsdagen!! Jag tycker inte alls tårtan är överdekorerad! Imponerad över dina snygga marsipanrosor också :)

Sarah sa...

Grattis på födelsedagen i efterskott.
Jag har min dag kvar om några månader, mitt i vintern...tråkigt då man inte kan göre en "sommartårta" Men det får bli nåt annat.
Fin fin dekoration :)

Hege Arvesen sa...

Gratulerer med 30 årsdagen!!! Og kjempefin kake du har laget for anledningen;)Klem

skogslunden sa...

Grattis på födelsedagen! Vacker tårta!
Kram Jennie

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack vad ni är fina allihop!! Kram på er =)

Helena Ljunggren sa...

Grattis i efterskott! :)

Tårtan är ju superljuvlig, sicken en! Underbar!

Unknown sa...

Åhhhhhhh vilken fin tårta! Stort GRATTIS oxå!
Vilken lycka för dina gäster att få smaska på en sådan
tårta! Knappt så man vill skära i den skulle jag tro´!
Kram Gourmetmorsan

bakformen sa...

Grattis, grattis i efterskott. Tårtan ser verkligen läcker ut.
Hälsningar Pia
bakformen@gmail.com

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack snälla för era gratulationer och fina ord om tårtan!! Kram!

..Carl-Astrid sa...

Hur tusan får du till ändarna så snyggt, testade idag och det blev inte alls lika snyggt!

Hanna - Bakfnatt sa...

Carl-Astrid: Åh, så roligt att du testat att klä in en rulltårta!! För att få till ändarna vill jag framförallt ge dig ett tips och det är att ha gott om utkavlad marsipan! Det är viktigt att man har gott om material (mer än man gör av med) för att kunna få till kanter utan veck. Detta gäller även då man täcker tårtor.. Kavla ut mer marsipan än vad som behövs, arbeta in kanterna runt tårtan/rulltårtan och skär slutligen bort allt överflöd. Ett annat tips är att ha gott om utrymme runt rulltårtan så du kommer åt att arbeta bra. Hoppas att svaret kan vara till hjälp i framtida bak och stort lycka till!!

Hallon & Blåbär sa...

Grattis i efterskott!

Jisses, vilken läcker tårta. Du är så himla duktig på att få allt att se så himla läckert ut =).

I Nadjas kök sa...

Grattis så här i efterhand. Jag tycker din tårta blev helt fantastisk galet vacker. Den här har du verkligen lyckats med.
Vilket är enklast att arbeta med? Marsipan eller sockerpasta?

Hanna - Bakfnatt sa...

Hallon & Blåbär: Tack för gratulationen och dina fina ord, så glad jag blir!!

I Nadjas kök: Åh, tack snälla!! I de allra flesta fall tycker jag att sockerpasta är enklast att arbeta med, men det beror på vad man skall göra. Framförallt tycker jag att sp är mycket enklare att kavla. Jag föredrar att arbeta med marsipan då jag gör rosor och bollar. Man kan också blanda de båda materialen - på så sätt får man smak av marsipan, men bibehåller smidigheten som sp:n bjuder på =)

I Nadjas kök sa...

Tack för ditt svar. Jag har ännu inte provat mig på med sp men funderat länge på det och det kanske är dags nu.

Ännu en gång...tårtan är såååå vacker!

Ha en toppenfin dag/sommar

Hanna - Bakfnatt sa...

I Nadjas kök: Åh, det tycker jag verkligen att du skall prova på!! När jag själv började med det så öppnades en helt ny värld för mig =) Hoppas att du får en liknande känsla! Tack för dina fina ord om tårtan, de värmer verkligen!! Ha en jättehärlig sommar du också!

Lätta och Goda recept sa...

Grattis i efterskott : )

Vilket fantastiskt konstverk du har skapat
Var det någon som vågade skära i denna skapelsen ; )

Darksess sa...

Grattis i efterskott! Jättevackert gjort.

Hanna - Bakfnatt sa...

Susanne: Tack så mycket för gratulationen och din fina kommentar!! Jodå, folk högg allt in i tårtan, men visst märker man att det tar emot för en del ;-)

Darksess: Tack snälla!!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥