måndag 15 februari 2010

Chokladmuffins med wienernougat

Detta recept bygger på godismuffins, fast med lite ändringar såklart =)

Av receptet får man ut ca 12 st stora muffins.

Ingredienser
3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
150 g smör
2 dl gräddfil
2 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
12 bitar hackad wienernougat

Gör såhär
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret, häll i gräddfilen och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt. Vänd sedan försiktigt ner det i smeten. Rör ner större delen av wienernougaten. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet. Lägg några hackade wienernougatsbitar på toppen av varje muffins. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 min. Låt svalna på galler.

11 kommentarer:

cilla sa...

låter helt himelskt, du har inte heller varit sysslolös. det är så inspirerande att kolla din blogg, du är väldigt duktig. ha en skön kväll. kramisar

Design A Cake sa...

De ser underbart goda ut. Dessa formar är mina favoriter.

Hanna - Bakfnatt sa...

Cilla: Tack, vad glad jag blir! Ha det gott du också =)

Design a cake: Är också väldigt förtjust i dessa formar =) Kul att det ser gott ut också!

Malin J sa...

Oh bästa kombinationen! Det är ju så gott med nougat i muffins!

Tove sa...

Oj vad du orkar baka mycket! De här verkar (också) jättegoda, wienernougat är ju så gott!

Sköna o Gröna Ting sa...

Jisses.., nu är hon igång igen, du är makalös, vilka underbara skapelser!!!!
Tack själv käre vän för att du bjuder på dina mästerverk, dom vill man mer än gärna göra reklam för:)

Nu skall jag kika efter om du har ett bra recept på semmelbullar....
Kramar till dig
Marianne

Hanna - Bakfnatt sa...

Malin: Ditt tips om att stoppa ner nougatbitar blev riktigt gott =) Tack!

Tove: Kul att du tycker det låter gott! Vissa perioder har jag gott om tid (och ork) så då passar jag verkligen på att baka. Jag vill lära mig så mycket det bara går och eftersom jag började baka så pass nyligen (november förra året) har jag mycket att ta igen ;-)

Marianne: Hihi, ja här har det varit full fart några dagar ;-) Det är så roligt att du gillar det jag gör, och det är kul att kunna dela med sig! Hoppas du hittar något som faller dig i smaken då det gäller semlor!

Kaffebilen sa...

Super fin!

Anonym sa...

Vart kommer formarna ifrån?

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack tack =)

Hanna - Bakfnatt sa...

Hejsan! Dessa formar kommer från Siluett of Sweden.

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥