måndag 19 juli 2010

Smarrig jordgubbs- och rabarberpaj

Hej alla! Bloggen har fått vila den senaste tiden, vilket bl.a. beror på att jag har varit på semester i vackra Skåne. Kul som omväxling, eftersom tält och triangakök för min del vanligtvis går något norrut.. Vi tog en dagstur till Köpenhamn och jag väl säga att jag blev lite smått förälskad i staden och vill tillbaka dit inom kort! Under semestern har vi varit bortskämda med soligt, varmt och vackert väder. Det regn och den blåst som kom hade vett nog att göra det nattetid! Idag vaknade man upp här hemma till ett riktigt grått väder, och för en liten stund sedan föll de första regndropparna. Ett helt perfekt bakväder med andra ord!! Många av er läsare har önskat se bakverk med jordgubbar, rabarber eller en kombination av de båda och en jordgubbs- och rabarberpaj har därför länge stått på min "att-göra-lista"!

Det blev premiär för i år att provsmaka hemmaodlade jordgubbar (från landet hos min pappa och hans dam) och jag hade nästan glömt bort hur otroligt goda de är! De var så goda att det faktiskt tog emot lite att använda dem i en paj.. Men när jag fick provsmakat pajen så ångrade jag mig inte för en sekund! Tycker att denna rabarberpaj blev såpass bra att jag använde mig av samma recept igen, enda skillnaden är att jag bytt ut en del rabarber mot jordgubbar. Hoppas att ni alla har en skön sommar och passar på och njuter av vädret när det visar sig från sin bästa sida!

16 kommentarer:

Annica - annicake sa...

Mmmumma! rabarber och jordgubbar är ju en helt underbart somrig kombination!

ja man får ta till vara "mellandagarna" (jag räknar kallt med att solen och värmen ska komma tillbaka..) och baka! Här går ugnen och elvispen för högtryck idag :)

Cecilia sa...

Hoppas ni hade det härligt på semestern!

Både låter och ser gott ut. Fantastiskt fin yta du fick till!

Idas Söta sa...

Ser jättegott ut! Vackra bilder också :)

Erika - Bakglädje sa...

Jordgubbar och rabarber passar utmärkt ihop. Din paj ser jättesmarrig ut. Fina foton.

Lisa - Sockerrus sa...

Åh vad härligt somrigt med rabarber, jordgubbar och prästkragar =) Riktigt härliga sommarbilder dessutom - Love it! =)

cickan-piece of cake sa...

Mmmmm! Rabarber och jordgubbar är ju det bästa som finns så den där pajen måste ju var ahelt underbart god! :-)

Linda sa...

Mums!
Jag har varit väldigt lite vid datorn nu i sommar och min blogg har också fått vila lite, men bland alla fina bakbloggar här finns kom jag nu på mig själv med att sakna din mest och var tvungen att börja med att kika in här!

Hanna - Bakfnatt sa...

Annica: Ja, det får jag verkligen ta och hålla med om!! Kul att fler valde bakning en dag som denna!!

Cecilia: Jo tack, det var härligt! Roligt att du uppmärksammade och gillade ytan =)

Erika: Tack så mycket!

Ida: Tack, tack!

Lisa: Hihi, det ser mer somrigt ut än vad det kändes denna dag! Tack för din kommentar!

Cickan: Ja, den blev riktigt lyckad! Älskar jordgubbar, rabarber och smulpaj, så det satt fint =)

Linda: Tack snälla du!! Dina ord värmde verkligen!

Cupcakesfluffan sa...

Verkligen en somrig paj, den ser så god ut

Björn sa...

Oj vad god denna paj var! Helt klart bland det godaste jag ätit i sötsaksväg!

Bland muffins och pelargoner sa...

Rabarber och jordgubbar är en underbar kombination!

charlotta sa...

vad kul att höra att ni har varit i skåne! världens finaste landskap (inte alls subjektiv bedömning...) såklart.

Hanna - Bakfnatt sa...

Cupcakesfluffan: Så roligt! Den var verkligen somrig och god =)

Björn: Jättekul att du tyckte det!

Johanna: Verkligen! Helt klart en kombination jag kommer göra fler gånger!

Charlotta: Hihi =) Tänk att man bara en liten bilfärd bort kan befinna sig i en miljö som skiljer sig så från hemmaplan!! Underbart med variation!

Tove sa...

Ja, jordgubbar och rabarber är verkligt gott och somrigt ihop! Och vad roligt att läsa om er resa, nu skulle jag ju också vilja resa till Köpenhamn. :-)

Maria sa...

Jordgubb och rabarber är ju en helt perfekt kombo! Ser verkligen supergott ut. Försöker hålla mig från sötsaker ett tag - men det är svårt när man ser sånt gott. :-)

Hanna - Bakfnatt sa...

Tove: Ja, visst är det, mums!! Kan tänka mig att du också vill resa dit, en väldig härlig stad =)

Maria: Kan bara hålla med! Kul att det ser gott ut också =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥