måndag 26 juli 2010

Blommiga minitårtor

Idag bjuds det på årets kanske mest överdekorerade tårtor! Personligen föredrar jag många gånger det enkla och ganska så avskalade, men denna gång fick det bli helt tvärtom. Orsaken? Hade ont om marsipan och var därför tvungen att kavla den väldigt tunn. Dessutom blev locken så pass små att det var svårt att arbeta bort veck som uppstod. Det hela ledde till att marsipanen sprack väldigt mycket och jag var tvungen att dölja det trasiga på något sätt. Dekorationerna fick placeras där de gjorde mest nytta och samtliga blommor gick åt! I vanliga fall brukar jag stå med en hel del dekorationer över ;-)

Det var min systerdotter som önskade sig tårta denna gång. Inte för att fira något eller så, utan bara därför att hon hade ett otroligt sug efter marsipantårta! Suget har varit så starkt att hon nyligen till och med drömde om tårta, hihi! Önskemålet var samma innehåll som Sverigerullen, med riven mjölkchoklad tillsatt.

Jag använde Odenses färdigfärgade, smaksatta figurmarcipan (finns i en del matbutiker), både till dekorationerna och till att täcka tårtorna med. Tycker den fungerar fint att göra dekorationer med (se exempelvis rosorna på min 30-årstårta och dekorationerna på grodtårtan). Täcker tårtor gör jag dock helst med kavlingsmarsipan. Tycker att den rosa är tacksam att färga röd - en färg som många gånger annars är svår att få till. Ta en titt på nyckelpigan och några av de små blommorna på somrig rulltårta om du vill se resultatet av en sådan färgning! Föredrar du att arbeta med någon särskild marsipan? I sådana fall får du gärna dela med dig!

37 kommentarer:

Lena-Tårtan sa...

Tårtorna är ju jättesöta!
Jag har nästan ingen erfarenhet av att arbeta med marsipan, det första jag gjort var faktiskt boken. Jag upplever det som mer svårarbetat än sugarpaste, men det kanske är en vanesak.
Är du nöjd med din Kitchen Aid? Jag har en likadan och jag bara älskar den!

Idas Söta sa...

Väldigt söta tårtor! Och mycket marsipandekorationer gör ju inget, desto mer att äta.... Jag gillar odenses marsipan :)

Maria sa...

Tycker faktiskt de blev fina, även om det oftast är snyggare med lite mindre dekorationer som du säger. Passade på så små tårtor ändå.

Jag täcker också helst med kavlingsmarsipan om det ska vara marsipan, men annars mest SP. Men smakmässigt allra helst vanlig marsipan!

Annica - annicake sa...

Så söta!

Det är som min kompis Anna (som fick mej att inse att tårtor är livet)säger: Tårtdekorering handlar ju om att dölja sina misstag :)

Tycker inte de ser överdekorerade ut, inte när blommorna går i samma färg.

Och anledningen är ju hur bra som helst, det behöver inte finnas nåt att fira, tårta kan man äta ändå :)

viktoriia Andersson sa...

gud vad fin <3

Hanna - Bakfnatt sa...

Lena: Tack! Jag tycker också att marsipan är mer svårarbetat än sugarpaste, men utgår från att man hittar sina egna knep ju mer man arbetar med det.. Det finns dock vissa arbetsområden som jag dock föredrar marsipan, framförallt att rulla kulor, de blir så jämna och fina! Gillar att göra rosor i marsipan också. Så roligt att du har en likadan Kitchen Aid!! Än har jag inte testat min, har tänkt spara på det tills köket är färdigt. Det kommer nog kännas dubbelt så lyxigt då ;-)

Ida: Haha, jag det är ju sant. Godare blommor än de i marsipan får man kanske leta efter ;-) Tack för din kommentar!

Maria: Så roligt att du tycker det! Det ligger nog något i det du säger, att det faktiskt är viss skillnad på om tårtan är stor eller liten.. Tack för sin kommentar!

Annica: Hihi, det gör det ju faktiskt ibland! Det hade kanske sett värre ut om blommorna gått i olika färger.. Hade inte tänkt på det innan du skrev det, men kan tänka mig att det stämmer! Visst finns det väl alltid en anledning att äta tårta ;-)

Viktoria: Tack =)

Kaksmulan sa...

Jättesöta som alltid och jag håller med Ida, mera marsipan att äta ;) Marsipan är ju klart godast men jag tycker det är lättare att arbeta med sp. Jag hittade Odense marsipan i en butik här förra veckan så helgens prinsesstårta fick ett Odense lock. Men det finns inte större än 225g förpackningar så det blir några stycken. Nästa sverigeresa får jag väl smuggla med mig ett par kilo ;)

Tove sa...

Tycker också tårtorna är söta, du har lyckats bra med att dölja det du ville dölja. ;-) Odense marsipan finns inte i Finland så har aldrig prövat den, får väl ta och köpa nån förpackning nästa gång vi åker till Sverige. Det låter nog spännande med marsipan med jordgubbssmak. :-)

Cecilia sa...

Blev jättefina! Kul att höra dina marsipantankar.

sana sa...

Vilken vackra tårtor!!
man kan äta mycker mer an stor tårta och det behover inte tänka mycket om kalori eftersom de är ju små hihi ;=) fina och söta.

Tulipan´s bakverk sa...

Men guuuud så fina och söta... inte alls överdekorerade.. jättefina!!!


Kraaaaam Stina

Cupcakesfluffan sa...

söta små tårtor, köpte också på mig ett paket med färdigkavlad odense marsipan igåtr

Hanna - Bakfnatt sa...

Kaksmulan: Tack snälla! Fördelen är ju trots allt att marsipan är så gott =) Håller med dig om marsipan och sp. En variant är att blanda de båda materialen - man får då smak av marsipan, men tack vare sp:n blir det ganska så smidigt att arbeta med ;-) Låter som en god idé att ta med marsipan till Canada =)

Tove: Tack! Jo hellre många dekorationer som döljer missarna än att tårtorna skriker: "vi är trasiga" ;-) Undrar vad ni har för marsipan i Finland? Tycker det är värt att testa Odenses smaksatta marsipan. Den gröna smakar päron =)

Cecilia: Tack, så roligt att du tyckte det!

Sana: Hihi, det har du alldeles rätt i! Då kan man ju dessutom äta tårta lite oftare ;-) Tack för dina fina ord!

Stina: Tack vad du är snäll!

Cupcakesfluffan: Marsipanen jag har använt är färgad och smaksatt, men däremot inte utkavlad.. Men det är bra att det också finns det alternativet =) Tack för din kommentar!

yasemin sa...

Tycker det blev fint med många blommor i olika storlekar. Sommrigt.

Milli sa...

Vilka söta tårtor!! Kul med förklaring å skillnad på de olika pastorna. Ska prova att göra egen idag eftersom jag ska göra tio små testtårtor med olika mousser. Så svårt att veta vilka som är goda och vilka som passar ihop ju..
Undrar om du brukar använda bakplåtspapper i kanterna på en springform när du gör tårtbotten? Är de isf för att tårtan ska bli jämnare å högre eller är de bara för att de inte ska fastna?

Sandra sa...

Söta! Minitårtor är verkligen en bra grej! Lagom mycket liksom!

Mona sa...

Söta små tårtor, har velat testa sånna länge, snart så ska jag göra det!

Alla verkar ha problem med sin sugarpaste/marspian, men värmen drar ju snar så då kommer det bli bra igen ska du se!

Kramar!

Hanna - Bakfnatt sa...

Yasemin: Tack!

Milli: Tack för din kommentar! Så roligt med en massa testtårtor! Hade varit roligt att läsa om vad du kommer fram till sedan =) När jag gjorde dessa tårtbottnar så använde jag bakplåtspapper kring kanterna i springformar. Formarna är så små (och låga) så det hade knappt blivit några bottnar om jag inte gjort på det viset. Genom att klä kanterna kunde jag hälla i mer smet och bottnarna blev högre ;-) I vanliga fall penslar jag formarna med flytande matfett, och bröar gärna med kokos!

Sandra: Tack! Det får nog bli fler minitårtor framöver, så himla praktiskt och som du säger - så lagom på något vis =)

Mona: Tack! Jo, lite varstans läser man om marsipan- och sugarpasteproblem nu i sommarvärmen.. Blir spännande att se vad du gör för minitårtor framöver =)

Millan sa...

Överdekorerade eller inte, ursnygga blev det iaf!

Milli sa...

Okey så bottnarna blir alltså högre om man har bakplåtspapper på kanterna än om man har bröat kanterna? Hur många ägg använder du i en rund springform? Har du skrivit ut recept på tårtbotten som du gör. Har provat massa olika men inte hittat någon favorit än. Har lagt ut resultat av de tio olika testtårtorna på min blogg =)

Hanna - Bakfnatt sa...

Millan: Tack vad du är snäll!

Milli: Jag var nog inte så tydlig innan, så jag gör ett nytt försök ;-) Anledningen till att bottnarna blir högre med bakplåtspapper kring kanterna är att man kan hälla i såpass mycket smet att bottnarna kan växa sig högre än själva formen, utan att smeten rinner över. Genom att låta bakplåtspappret sticka upp ovanför kanten så får man alltså en högre "form" =) Titta under inlägget "Tårtbotten, lika delar" så ser du det recept jag använder. Mycket enkelt och praktiskt! Där har jag också skrivit hur många ägg som krävs för olika formar, men jag tycker nog att man kan ta något extra ägg.. Bottnen på bilden är inte särskilt hög, vilket beror på att jag inte använde stora ägg. Receptet är anpassat efter stora ägg, vilket jag numera alltid använder. Här kommer länken till receptet: http://bakfnatt.blogspot.com/2010/03/tartbotten-lika-delar.html För att göra ovanstående minitårtor (ca 10 cm i diametern) gjorde jag en smet på tre ägg, och det räckte till tre formar. Nu skall jag kika in på dina testtårtor =)

Annelie sa...

Jag tycker dom blev jättefina!

Milli sa...

Okey tack för tydligt svar =)

viktoriia Andersson sa...

Hej Hanna! :D Jo, det är bäst :D Hoppas du också har det jättebra. <3 Jag ska nog ha kalas på lördagen den 14augusti och då vill jag ha en en rosa hjärtmarsipan tårta och en lila hjärtmarsipan tårta med choklad (asså i botten) och så vill jag ha jordubbsylt och vaniljkräm i . Kram

Anonym sa...

Jag tycker att de blev väldigt söta =) Känner igen det där med att överdekorera ngt för att täcka skavanker. Gjorde en våningstårta som under natten sprack lite här och där. Bara små sprickor men ändå. Det resulterade i MASSOR av små blommor över hela tårtan :-P

Som Annicas vän sa: "Tårtdekorering handlar ju om att dölja sina misstag =)"
Underbart uttryck! =D

/Lisa - Sockerrus

Hanna - Bakfnatt sa...

Annelie: Tack så mycket!

Milli: Varsågod, kul att kunna hjälpa ;-)

Viktoria: Tack, det är bra här också! Fint att veta hur du vill ha tårtorna, jag hör av mig lite längre fram! Kram på dig!

Lisa: Tack =) Det känns nästan lite skönt att höra att man inte är ensam! Ibland är det väl tur att man är duktig på att göra för många dekorationer ;-)

Erika - Bakglädje sa...

Jag tycker de blev jättefina. Marsipan är ju jättegott så det gör nog inget med lite extra dekorationer. ;-)

En fråga: Jag ska för första gången täcka en tårta med marsipan (kommer nog tyvärr inte att vara kavlingsmarsipan), har du några tips?
Ska man knåda upp marsipanen innan man kavlar eller hur brukar du göra?

Annaomlivet... sa...

Meeeeen... varför hittade jag hit för ;-)
Dregglar o får bak-kli i fingrarna... skall sätta igång sen jag med, massor med inspiration finns hos dig iaf. O så dregglar jag lite :-)

/Ann

jenny sa...

Hej! Du som har koll på bak o mycket inom bak, jag är på jakt efter en sockerkaksform i form av en stegrande häst, har du nån aning om vart jag skulle kunna få tag på en sån form? Svara gärna till mailen eller till bloggen. Mvh Jenny

Hanna - Bakfnatt sa...

Erika: Tack så mycket! Ja visst är det gott med marsipan!! Då jag arbetar med marsipan gör jag nästan som med sugarpaste. Enda skillnaden är väl egentligen att jag försöker bearbeta marsipanen så lite som möjligt, tycker att den blir klibbig annars. Så, jag pudrar ett tunt lager Maizena majsstärkelse på en bakduk, och sveper ut det med handen så allt överflöd försvinner. Skall jag täcka en rund tårta så formar jag marsipanen till en boll, skall jag täcka en rulltårta låter jag marsipanen formas till en "korv". Mer än så "knådar" jag inte marsipanen. Därefter kavlar jag några tag i en och samma riktning med en kavel med non-stick-beläggning. Därefter lyfter jag på massan, snurrar den ungefär en kvart varv, kavlar några tag till osv. Viktigt (precis som vid arbete med sugarpaste) är att marsipanen inte fastnar i underlaget, så man tjänar på att vara noga med att inte kavla för mycket på en och samma gång. Fördelen med min bakduk är att den har uppritade cirklar, tycker att det gör det hela så mycket enklare att få locket någorlunda runt när man har en form att gå efter, men det är väl bara en vanesak ;-) Har läst (men inte provat) att man kan lägga marsipanen mellan två lager plastfolie, just för att undgå problemet med marsipan som fastnar. Marsipan är ju inte lika smidigt som sugarpaste, så jag tycker att det är ännu viktigare vid arbete med marsipan att locket blir generöst i sin storlek i förhållande till tårtan som skall täckas. I annat fall är det näst intill omöjligt att täcka tårtan utan att veck uppstår, som är svåra (eller omöjliga) att arbeta bort. Lycka till med din marsipantårta, blir spännande att se resultatet sedan =)

Ann: Hihi =) Jättekul att du hittar inspiration på min sida!

Jenny: Kul med en fråga, jag skickar svaret till dig! Om någon annan är intresserad av samma sak, så finns det sådana formar exempelvis här: http://www.shoppingbutiken.se/index.php?main_page=product_info&products_id=243&zenid=dd259a11f7b8c9a39e43d042a79eb763

Erika - Bakglädje sa...

Tack för svaret om hur man arbetar med marsipan. Jag har beställt marsipan och det blev kavlingsmarsipan, hoppas det underlättar arbetet något. Nu får jag bara hoppas att jag får den i tid till kalaset. :-)

preciousanna@home.se sa...

hej hanna!!! guuuu vilka fina tårtor ! och vilken härlig blogg. ville kolla in och samtidigt tacka för asnice ölandssemester:) take care/ anna

Hanna - Bakfnatt sa...

Erika: Bara kul att kunna hjälpa till =) Den erfarenhet jag har av marsipan så underlättar det väldigt mycket att arbeta med kavlingsmarsipan! Håller tummen för att du får hem den i tid!

Anna: Tack själv, det var en härlig tripp =) Kul att du kikade in här, blev glad över dina fina ord!

Anonym sa...

Hanna & Erika: Såg er lilla konversation. Är alltid kul att få lite tips på hur andra gör tycker jag =) Tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Jag har testat med plastfolie, dock bara att kavla ut ngt litet. Är svårt att få det snyggt med lock skulle jag tro då plastfolien har en tendens att skrynkla ihop sig lite. Bakpapper har jag däremot testat och det har funkat bra för mig. Annars har jag även smörjt in min bakduk och kavel med lite olja för då fastnar inte marsipanen o man behöver inte tänka på att fodra locket innan man lägger på det =)

Hanna: Jag saknar dina tårtor (o annat gott) och hoppas innerligt på att bakandet sätter fart när köket är på plats igen =)

/Lisa - Sockerrus

Hanna - Bakfnatt sa...

Lisa: Roligt att du flikar in med dina erfarenheter, och kul att det blev lite utav en diskussion av det hela =) Har läst lite hit och dit om olika tekniker man kan använda sig av vid utkavlingen av marsipan. Det låter rimligt att resultatet lätt blir skrynkligt om man använder sig av plastfolie och att bakplåtspapper kan ge ett slätare resultat. Har för mig att jag testade bakplåtspapper vid något tillfälle, men att det mest kanade runt. Kanske kan vara en idé att fästa det i underlaget? Om man sträcker ut platsfolien ordentligt och fäster den så kanske man kan komma ifrån skrynklorna? Jag får nog ta och testa de olika alternativen framöver, bara för att få svar och veta hur det fungerar i praktiken, hihi. En liten mängd olja på underlaget låter som en god idé, så man slipper fodra locket! Det måste jag nog testa någon gång framöver också =) Tack för dina tips Lisa! Och tack snälla för dina ord - det värmer i hjärtat att du saknar mina bakverk! Inom kort kommer det att dyka upp fler godsaker, var så säker ;-)

Daniella - BakeCake sa...

Makalöst fina tårtor du har gjort!! Jag önskar att jag kunde göra lika fina! Ha det jätte bra! Kram Daniella - BakeCake

Hanna - Bakfnatt sa...

Daniella: Tack för dina fina ord! Det tror jag säkert att du kan =) Ha det fint, kram!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥