torsdag 21 oktober 2010

Små söta cupcakepraliner

Vad gör man när man har frosting över från något bakprojekt? Jo, har man även choklad hemma så kan man ju alltid testa att göra egna små söta cupcakepraliner =)

Har sedan flera månader tillbaka velat göra just detta projekt. Ett projekt som resulterar i något som liknar cupcakes till utseendet och praliner till storleken. När Cecilia sedan lade ut bilder på dessa godsaker från Irland så började det klia ordentligt i fingrarna!

Det finns många fantastiska saker med dessa små skapelser, inte minst alla variationsmöjligheter! Man kan ha ett mörkt eller ljust skal, eller varför inte ett mörkt ytterskal som kläs med ett ljusare inre? Ja, vill man så kan man ju naturligtvis göra tvärtom eller på något helt annat sätt! Man kan lägga någon liten god överraskning i skalet, som sedan täcks av en frosting eller vad man nu vill ha på! Färger, smak och dekoration går att variera närmast i det oändliga =)

Cupcakepralinerna är riktigt små och skulle man vilja så kan man utan större problem äta en hel i en enda tugga. Här är en av sötsakerna placerade i en tesked =) De skulle förmodligen kunna sitta perfekt efter en mastig middag då man inte orkar så mycket till efterrätt men kanske ändå vill ha något lite sött!

Är du sugen på att testa att göra egna cupcakepraliner? Det är hur enkelt som helst och tar inte heller särskilt lång tid! Själv använde jag ischokladformar till detta ändamål och det fungerade väldigt bra. Smält choklad och pensla ett tunt lager på insidan av formarna. Ställ in i kylskåpet en kort stund tills chokladen har stelnat. Pensla på ett nytt lager, ställ in i kylen osv. Sammanlagt gjorde jag denna procedur tre gånger. Ta loss formarna så har du ett rent "chokladskal". Spritsa på frosting och dekorera efter smak. Tada, färdigt =)

37 kommentarer:

Design A Cake sa...

Vilken underbar dessertidé, jag är lite latare än dig så jag skulle använda pralinformarna. Det låter underbart gott o så sött!

Annica - annicake sa...

Åh vad söta!! ser helt galet goda ut så man skulle med lätthet kunna äta minst två.. ;)

Tina sa...

Mmm, det här såg riktigt gott ut :D vilken smart grej med cupcake praliner!

Kaksmulan sa...

Ursöta!! Vilken rolig idé. Perfekt också när man bara vill ha något litet, litet till kaffet.. Ska jag absolut testa!

Rebeka sa...

Vad söta! Nu blev jag också riktigt sugen på att testa, tack för tipset! Jag får boka in ett gäng cupcakepraliner någon helg framöver... Mums! ;)

Milli sa...

Ååh vad söta dom var :) Såg inte alls så små ut förens man fick se den på teskeden och sen med muggen hehe =) Såg jättegod ut också. Har varit sugen länge på att göra praliner så detta var ett intressant inlägg och jag fick lära mig lite om pralintillverklning :)

Hanna sa...

Vilka jättesöta små godsaker!! Å passar bra till min blogg, allt i ett :-) Ser verkligen goda ut. Jag gjorde sådana med vita skal som jag hade färdiga (köpta) och fyllde med after eightkräm, supersmarrigt.

MM Cake Design sa...

Så klart är jag sugen att testa! Dem är underbara!Älskar dem!

Bakverk och Fikastunder sa...

Vill ha!!!! Ser så underbart god ut :-)

Tulipan´s bakverk sa...

Men guuuud så söta! Och guuuuuud vad vackra dom är :)

sana sa...

Absolutely söta!!
jag ska testa snart hehe ;) riktigt kul ide'

Sara sa...

Gud vad de vattnas i munnen =)

Livsnjutaren sa...

Underbar ideé,undrans om chokladfudge släpper också från en sådan form. Har lurat på att göra det ett tag nu. Får nog testa snart;)

Idas Söta sa...

Gud så sött! Jättefina!

Lisa - Sockerrus sa...

Vad söta det är! =)

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack så mycket för all underbar respons!

Design A Cake: Tack! Hihi, hade jag haft några pralinformar så hade jag nog också valt den vägen ;-) Får helt enkelt bli att införskaffa några sådana framöver! Fram tills dess så får detta "man-tar-vad-man-har" duga =)

Annica: Hihi, utan problem ;-) Tack snälla för dina ord!

Tina: Tack så mycket för din kommentar!

Kaksmulan: Hihi, ja för särskilt stora är de inte ;-) Så roligt att du vill testa, skall bli spännande att se ditt resultat sedan! Tack för din kommentar!

Rebeka: Tack! Det tycker jag låter som en fin idé, kul att du också fick lust att testa =) Blir spännande att se också ditt resultat!

Milli: Hihi, ibland kan det vara bra att ta med något annat föremål på bilderna för att ögat skall förstå hur stort eller litet något annat är! Kul att det verkade bli som en liten överraskning ;-) Jag är nog lite tveksam till om personer som tillverkar "riktiga" praliner, på "rätt" sätt skulle godkänna detta tillvägagångssätt hihi, men jag tycker att det fungerade fint i brist på riktiga redskap osv. Har också varit sugen på att testa praliner länge nu, det kanske är dags att ta tag i det nu inför julen =) Tack så mycket för din kommentar!

Hanna: Tack! Låter ju hur gott som helst med vit choklad i kombination med en kräm av after eight! Får ta och kika in hos dig för inspiration när jag framöver gör praliner, för det lär det bli många fler av =)

MM Cake Design: Åh tack, så glad jag blir =) Kul att du vill testa!!

Bakverk och Fikastunder: Hihi, tack!

Tulipan´s bakverk: Tack snälla =)

Sana: Tackar =) Längtar efter att få se sådana hos dig!

Sara: Hihi =)

Livsnjutaren: Hmm, inte en aning.. Du får ta och testa din idé, speciellt när du har funderat på det ett tag ;-)

Ida: Tack så mycket!

Lisa: Tack, tack1

Tove sa...

Nej vad söta de är och så goda de ser ut! Vilken fin idé du kommit på. Väldigt vackra bilder har du tagit också, och roligt att kunna se hur små de faktiskt är. :-)

Cecilia sa...

Åh vad fina! Det här blev med en gång en solklar favorit och något jag måste testa.

De jag köpte var säkert goda, men de här är både gulligare och dessutom hemgjorda (vilket betyder att om jag väljer ingredienser ska även jag kunna äta dem!). Älskar dem!

Erika - Bakglädje sa...

Åh, sånna vill jag också göra. Vad söta de är, helt underbara. Och som du skriver så är de perfekta om man inte vill ha så mycket sött på en gång. Vad har du använt för frosting i dina?

Jen sa...

oj vilken liten sötiss!

Monica sa...

Åh! Genialt! Dette skal jeg teste snarest - jeg har jo både små konfektformer og sjokolade i skapet - og ganache!

M:)

Sandra sa...

supersöta!!!

Cupcakesfluffan sa...

ser toksöta ut

Helena mitt i smeten sa...

Fint! Ser väldigt goda ut också!

Annelie sa...

Så söta!
Det här måste jag verkligen testa.

Hanna - Bakfnatt sa...

Tove: Tack snälla! Hihi, ja de var verkligen några riktiga småttingar =)

Cecilia: Åh, tack för dina fina ord, så glad jag blev över dem! Tycker absolut att du skall testa att göra egna =)

Bakglädje: Hihi, de kändes så bra på många sätt och vis, kul att du också vill testa! Tack snälla för din kommentar! Jag använde denna frosting: http://bakfnatt.blogspot.com/2010/03/chokladfrosting.html

Jen: Tack, tack!

Monica: Åh, helt perfekt! Bara att kavla upp ärmarna då ;-) Kul att du blev inspirerad =)

Sandra: Tack så mycket!

Cupcakesfluffan: Kul att du tycker det, tack!

Helena: Tack!

Annelie: Hihi, jättekul att du också vill testa! Väntar på resultatet ;-)

Jennie sa...

Åhh så underbart söta!

Monica sa...

Jeg har hermet. Mine ble ikke like fine som dine, men de ble i hvert fall gode!

http://bakingbymonica.blogspot.com/2010/10/praliner.html

M:)

Tårt & Chokladverkstan sa...

Gud så söta de var! Har en pralinmakare till man med en mängd formar, ska be han testa göra skalen, dina var en fröjd för ögat, verkligen jätte fina.

Hanna - Bakfnatt sa...

Jennie: Så roligt att du tycker det! Tack för din kommentar!

Monica: Kul, kul =)

Martin´s tårt och chokladverkstad: Tack snälla för dina fina ord, så glad jag blir!

Monika sa...

Tänk att man kan göra nåt så vackert själv!! Perfekta att ge bort i present till svärfar som fyllt år! Om det var uppskattat?? Det kan man säga :) Speciellt om man gör fler så att även gästerna får smaka! Tusen tack för idén Hanna!

Hanna - Bakfnatt sa...

Monika: Jättekul att du gjort egna och att de blev så uppskattade =) Tack så mycket för din kommentar!

Yohanna sa...

Gud så fina! :)
Men är hela innehållet i skalet frosting? :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Yohanna: Tack snälla! Ja, i dessa var hela innehållet frosting, men man kan stoppa ner lite allt möjligt gott ;-)

Rebecca :) sa...

Hej! Vilka otroligt söta små cupcakes. Jag har testat att göra likadana men har svårt att få till det fina "spritsmönstret" ( gjorde med plastpåse). Har du något tips på en sprits som jag kan önska mig i julklapp? :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Rebecca: Hej och tack så mycket för din fina kommentar! Jag skulle vilja rekommendera en stjärntyll =) God jul!!

Rebecca sa...

Tack för ditt svar, God jul!! ^^

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥