lördag 27 februari 2010

Hallonmuffins med vaniljkräm

Efter detta inlägg kommer det bakverk med annat än hallon i - jag lovar! Men vad skall man göra när man stöter på ett recept som bara låter så himla gott att man inte får ro i kroppen förrän man provat det?! En sådan känsla infann sig efter att ha studerat Helena Ljunggrens fina hallonmuffins! Muffinsen får presenteras tillsammans med Siluett of Swedens lyxiga formar och mitt nyinköpta våningsfat som jag blev störtförälskad i vid första ögonkastet!

Ca 10 muffins

Ingredienser
2 ägg
1,5 dl strösocker
150 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl vaniljkräm (marsánkräm fungerar bra)
2 dl hallon
Potatismjöl till hallonen
Florsocker att pudra de färdiga muffinsen med

Gör såhär
Börja med att göra vaniljkrämen så den får stå en liten stund. Vispa ägg och socker vitt och riktigt pösigt. Smält smöret och blanda ner det i äggsmeten. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör försiktigt ner det i smeten. Skaka hallonen försiktigt i en påse med potatismjöl. Vänd ner ca 1,5 dl av hallonen i smeten. Fyll 3/4 av muffinsformarna på följande sätt: Lägg en klick smet på botten av formarna, sedan en klick med vaniljkräm och ovanpå detta ett lager med smet. Avsluta med att trycka ner några hallon på toppen. Grädda mitt i ugnen, 180 grader, ca 15-20 minuter. Pudra lite florsocker över muffinsen före servering.

15 kommentarer:

Tulipan´s bakverk sa...

åhh hallonmuffins
*dreggla*

så fint kakfat... jag har åxå dille på just sånt stuk.. bollar prickar härliga pastell färger.. kan man få för mycket? *s*

Jennie sa...

De ser härliga ut! Jag får ännu mer baklust!
Eftersom jag kommit igång ordentligt med mitt bakande sedan jag hittade din blogg, så har jag nu en fråga. Kan jag frysa in cream cheese frostingen? Jag antar att det inte blir så bra om man fryser in de färdiga cupcaksen, men muffinsen för sig och frostingen för sig? Och hur länge håller sig en färdig cupcake i kylen tror du?
Hälsningar Jennie

Tove sa...

Hallon i bakverk kan man inte tröttna på så för min del får det nog komma flera halloninlägg. ;-)

Maria sa...

Muffinsarna ser underbara ut! Framför allt tillsammans med det härliga fatet, skulle också vilja ha ett...

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack för era kommentarer!

Stina och Maria: Våningsfatet kommer från Åhléns, ifall ni är sugna på att köpa ;-)

Tove: Håller med dig om att det är gott med hallon i bakverk - men nog blir det allt ännu godare till sommaren med färska bär =)

Jennie: Så himla roligt att du kommit igång med bakandet =) Kul med frågor också - jag svarar på dem så gott jag kan! Har aldrig provat att frysa in någon frosting själv, men har läst att det skall fungera bra att frysa in cream cheese frosting! Personligen skulle jag välja att frysa in muffinsen och frostingen var för sig (eftersom den spritsade frostingen är känslig för stötar mm), men också i denna fråga har jag läst om lyckade resultat med att frysa in muffins med frosting på. Själv gör jag alltid frostingen precis innan den skall användas och samma dag som cupcakesen skall ätas. Därefter förvarar jag dem i kylskåp. Har provat att äta överblivna cupcakes dagen efter, men nygjorda är helt klart godast! (Däremot har man mycket att vinna på att göra dekorationerna i tid - de håller sig bra och får då en chans att stelna något).

Jennie sa...

Stort tack för ditt svar! Jag provar att frysa ner frostingen (gjorde en hel sats, men kom på att vi inte kunde äta så många idag). När jag tinat upp den igen kan jag berätta hurd det gick:)

Hanna - Bakfnatt sa...

Jennie: Vad kul, du får jättegärna berätta hur det gick sedan =)

Sandra drömkaka sa...

Åh gud så sugen jag blir på att ställa mej och baka igen då jag ser dina hallonmuffins med vanilkjräm! Låter som den ljuvligaste kombinationen! :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Sandra: De satt inte fel. Blev goda som de var, behövdes inte någon frosting ;-)

Tova sa...

Åh så gott! Måste testas nån gång :D

Hanna - Bakfnatt sa...

Hoppas att du gillar dem Tova!

Linda Mpili sa...

Vad gott, detta kanske jag provar!

Hanna - Bakfnatt sa...

Linda: Tack för din kommentar =)

Anonym sa...

kan man byta ut hallonen mot joordgubbar?

Hanna - Bakfnatt sa...

Det tror jag fungerar fint! Själv skulle jag nog har skurit jordgubbarna i mindre bitar =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥