onsdag 23 december 2009

Bountybollar

Till alla er som gillar Bounty - kolla hit!! De här snabbgjorda Bountybollarna var både enkla att göra och smakade riktigt, riktigt gott! Svårigheten är väl att nöja sig med en enda, men visst är det väl ok att unna sig lite extra nu i juletider?! ;-)

Ca 50 st Bountybollar

Ingredienser
50 g smör
1/2 dl sirap
1/2 dl florsocker
2 dl vispgrädde
1 påse kokosflingor (200 g)
200 g ljus blockchoklad
Eventuellt ätbara kulor eller sockerpärlor att dekorera med

Gör såhär
Blanda smör, sirap, florsocker och vispgrädde i en kastrull. Låt koka i 5-8 minuter, tills smeten blir lite seg.
Tillsätt kokosflingor och låt smeten svalna något.
Rulla små bollar och lägg dem på bakplåtspapper.
Låt stå kallt minst en timma.
Smält chokladen över vattenbad.
Doppa kokosbollarna i chokladen.
Dekorera dem med ätbara kulor eller sockerpärlor om så önskas.
Låt stelna på bakplåtspapper.
Förvara kallt.

(Receptet är hämtat härifrån).

15 kommentarer:

Tove sa...

Oj, det låter verkligen gott! Nu har jag redan stäng julgodisköket men det kanske inte behöver vara jul för att göra de här ;)

Hanna - Bakfnatt sa...

Nej, dessa små godbitar tycker jag gott att man kan göra året om =)

bagerskan sa...

God jul vännen, hoppas du får en riktigt mysig jul!
Kramar Karin

Anna sa...

Hej Bakfnatt!

Ville bara säga att jag snott detta recept och lagt upp i min blogg. Säg gärna till om det inte är okej. Jag har länkat till dig och även till sidan som du fick receptet av. Tack för fantastisk inspiration :} stor kram!

Hanna - Bakfnatt sa...

Karin: God jul i efterskott ;-)

Anna: Hejsan och tack snälla för din fina kommentar, kram!

Emelie sa...

Hej på dig! Skulle egentligen ha gjort dessa till jul men då jag hade så många andra receptidéer på gång fick jag avvakta med dessa till nyår. Men guuud så goda. Nästa jul ska det finnas med bland mitt godis! Tack annars för din fina blogg! Återvänder hit med jämna mellanrum :) Kram

Hanna - Bakfnatt sa...

Emelie: Hejsan! Ja, det finns ju trots allt en hel del att välja på till jul ;-) Kul att du testade dem till nyår och att du också gillar dem! Tack så mycket för dina fina ord och välkommen tillbaka, kram!

M sa...

Jag sätte också detta recept till min blogg =) Tack så himla mycket - dom smakar ju precis som bounty!

Hanna - Bakfnatt sa...

M: Kul att du också gillar dem! Visst är de snarlika Bounty (fast lite mer saftiga) hihi =)

Maria sa...

Åh guud så gott!

Hanna - Bakfnatt sa...

Maria: Kan bara hålla med dig! De är riktigt mumsiga =)

Mickan sa...

Ja dom där är helt kanongoda!! Enda dryga är att dom är ju lite bökiga att rulla då handen blir full av sörja efter några bollar haha.. eller har du nå tips å¨hur man gör på ett smidigare sätt? :) Mysig blogg!

Hanna - Bakfnatt sa...

Mickan: Ja, visst är de kanongoda! Och lite kletiga att göra ;-) Kanske blir det lite mindre kladdigt om du sköljer händerna i kallt vatten emellanåt och låter bli att torka av dem? Tack snälla för dina fina ord, god jul på dig =)

Kaisan sa...

Vilken sorts sirap ska man använda här? Ser rysligt goda ut =) Jätte spännande blogg!

Hanna - Bakfnatt sa...

Hejsan och många tack för din fina kommentar om bloggen! De här bountybollarna är verkligen goda =) Jag använder mig av ljus sirap!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥