torsdag 30 september 2010

En milstolpe i mitt liv

Detta är en bakblogg och jag är som allra oftast noga med att hålla den till just det. Ibland händer det dock saker som det nästan vore konstigt om man inte berättade om. Detta inlägg får bli just ett sådant inlägg. Mellan textstyckena får ni ta del av några smarriga cupcakes som avnjöts under gårdagskvällen! Det var mina arbetskamrater, eller rättare sagt mina före detta arbetskamrater, som blev bjudna på dessa bakverk!

Gårdagen var en speciell dag för min del. Då gjorde jag nämligen mina sista timmar på min arbetsplats som jag haft sedan 11 år tillbaka. Jag har förvisso studerat under många år, men min fasta anställning har under hela tiden varit en stor trygghet. Har varje sommar haft ett arbete att gå till, likaså de terminer som inneburit studieuppehåll. Detsamma har gällt nu det senaste året, sedan studierna har avklarats. Så även om jag inte har arbetat under hela 11 år, så är det ändå en lång tid. Man lär känna många fina människor som på ett eller annat sätt gör sina avtryck. Man känner sig trygg med en fast lön varje månad. Man vet hur de flesta veckor, dagar och timmar ser ut och kan planera sin vardag. Ändå har jag sedan lång tid tillbaka haft en önskan om att "komma vidare". Inom mig har det grott en stark vilja att få testa någonting nytt, få utvecklas på olika plan och att få arbeta kreativt. Längtan efter att få förverkliga egna idéer, drömmar och att få testa nya utmaningar har vuxit sig allt starkare.

I våras kom beskedet att arbetsplatsens personalstyrka måste bantas ner. I samband med detta kom möjligheten att frivilligt lämna företaget, med vissa förmåner. Beslutet var för min del ganska så enkelt. Jag skrev på en ansökan, lämnade in och fick det hela beviljat! Vilka mina planer för framtiden är berättar jag mer om en annan dag!

Detta "avstickarinlägg" får avslutas med några ord kring själva baket. Dessa cupcakes består av kladdiga chokladmuffins och en för mig ny frosting som jag valt att döpa till Tinas vita chokladfrosting! Båda recepten är väldigt enkla, går snabbt att göra och består till största del av ingredienser man ofta har hemma. Ytterligare en fördel är att det inte krävs några förberedelser, så får man ett plötsligt chokladsug så kan man allt ta och göra dessa ;-) Dessa cupcakes får för övrigt bli mitt bidrag till Månadens sötsak som under september månad har choklad som tema!

22 kommentarer:

Sofia - Oförglömliga tårtor sa...

Vad underbart det låter! Jag har också jobbat med samma jobb i nästan lika många år som du gjort med ditt men funderar och känner verkligen att jag vill göra något annat nu! MEN....som du säger....det ÄR tryggt med en fast inkomst varje månad! Ska bli spännande att höra vad du ska göra nu!

Kaksmulan sa...

Wow det var en spännande milstolpe. Har också tagit det där steget ett par gånger för att prova på nya utmaningar och det är en härlig känsla även om det ofta är blandat med lite "men herregud vad har jag gjort". Önskar dig all lycka till och ser med spänning fram emot att få höra vad du har på gång härnäst. Hoppas det har med tårtor att göra för det vore synd att inte ta tillvara en sådan talang. Kram

Mumsigheter sa...

Underbart fina muffins och jag önskar dig lycka till med dina nya planer, jag är glad för din skull att du tagit språnget till något nytt!

MariMiloCakeDesign sa...

Hehe, jag kan nästan kopiera din text och skriva i mina memoarer, du berättade sagan om mitt liv.

Cecilia sa...

Grattis till milstolpen, Hanna! Förstår att det känns dubbelt, men jag misstänker att du har stora planer på gång. Ser fram emot att höra mer om dem framöver!

Cupcakesfluffan sa...

Vila fina cupcakes och lycka till med dina nya planer, skall bli intressant att få höra vad nu nu tänker syssla med istället.

Bakverk och Fikastunder sa...

Härligt att komma vidare! Härliga bakverk, påminner lite om hösten..

Milli sa...

Jättefina muffins :) Ska bli spännande att få läsa om vad du ska göra härnäst. Hoppas att de har med bakning att göra för du är väldigt duktig =)

Tove sa...

Oj, det var spännande läsning! Grattis till beslutet, och jag ser också fram emot att höra vad du har för framtidsplaner. :-) Muffinsen är väldigt fina och ser jättegoda ut. Vackra bilder också, härligt med blommorna som är utspridda runt muffinsen. :-)

Erika - Bakglädje sa...

Vad spännande att få veta lite mer om dig. Även om jag i första hand hittade din sida just på grund av mitt intresse för bakning så är det jättekul att få en liten inblick i vem personen bakom alla konstverk verkligen är. Det ska bli spännande att läsa vidare om vad du kommer att ta dig för i framtiden.
Antar att dina arbetskamrater kommer att sakna dina bakverk. :-)

Annica - annicake sa...

Lycka till med det nya! Ska bli spännande att höra vad du har för framtida projekt på gång!
Har jobbat alldeles för länge på samma jobb och är sååå sugen på att hitta på nytt helt annat nu! Skulle ju vara toppen och man kunde kombinera sin hobby med nåt inkomstbringande.. :)

Cupcakesen ser väldigt goda ut!
Ha en skön helg!! :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Sofia: Ja, det känns helt underbart på många sätt! Förstår precis vad du menar ;-) Ni kommer få ta del av mina planer inom kort!

Kaksmulan: Haha, ja den där tanken "hjälp, vad har jag gjort?" har faktiskt dykt upp vid något tillfälle. Samtidigt vet jag att om jag inte hade tagit denna chans så hade jag förmodligen ångrat mig för resten av mitt liv. Det kändes helt enkelt rätt att våga chansa lite ;-) Tack snälla för dina lyckoönskningar, de värmer skall du veta! Tusen tack också för dina fina och uppmuntrande ord om mina tårtor, jag blir alldeles rörd! Kram på dig!

Mumsigheter: Tusen tack för lyckoönskningarna och dina fina ord!! =)

MariMiloCakeDesign: Hih, nu blir jag ju nyfiken på hur det gick sedan! ;-)

Cecilia: Tack snälla du! Snart får ni reda på vad som rör sig i huvudet på mig ;-)

Cupcakesfluffan: Tack tack, både för orden om mina cupcakes och dina lyckoönskningar!

Bakverk och Fikastunder: Jaa =) Tack för din kommentar, så kul att du fick höstkänsla av dem, det var lite tanken ;-)

Milli: Tack, vad du är uppmuntrande och snäll!

Tove: Hihi =) Jag har suttit på det så länge nu och igår kändes nästan lite som sista chansen att berätta det.. Tack för din grattishälsning och dina fina ord om cupcakesen och bilderna =)

Erika: Tack så mycket! Jag förstår precis vad du menar.. Man hittar en blogg som berör ens intresse, men efter ett tag så börjar man ju bli lite nyfiken på personen bakom bloggen också =) Hihi, ja det kanske de kommer göra! Det är nog inte omöjligt med tanke på att de ju trots allt fått fungera lite som en testpanel ett antal gånger ;-)

Annica: Tack snälla! Ja, visst vore det rena drömmen?! Kul att du tycker de ser goda ut =) Ha en härlig helg du också!!

Black Iris sa...

Inte för att jag gått i ditt "lag" men jag har ändå förstått att många kommer att sakna dig.
Lycka nu till med ditt supernya liv. Själv ser jag fram emot pensionen.
Länkling klarar jag galant nu tack vare dig.

Kram Maidi

Linda sa...

Så spännande!! Ser fram emot att få höra mer om dina planer :)
Och, stort LYCKA TILL!

Daniella - BakeCake sa...

Vad spännande! Jätte stort lycka till med allt! Du kommer fixa allt galant! Och underbara bilder!

Anonym sa...

Å vad spännande det låter. Ska bli kul att få ta del av vad som händer härnäst =)

Hanna - Bakfnatt sa...

Maidi: Tack snälla! Förstår att ser fram emot pensionen.. Då lär det bli mer tid till att pyssla och göra annat kul ;-) Grymt att du löser länkningen nu, grattis!! Kram

Linda: Tack så mycket =)

Daniella: Tack vad du är snäll!!

Sockerrus: Kul att du tycker det =)

Tulipan´s bakverk sa...

Åhh vad glad jag blir för dig gumman. Låter som att du verkligen har gjort ett riktigt bra val här i livet. Det är aldrig enkelt, men sen har juh livet aldrig visat sig vara enkelt heller ;) ska bli intressant att få höra fortsättnigen.. BTW.. super duper fina cuppisar :)

Kram Stina

Idas Söta sa...

Vad spännande det ska bli att höra om dina planer! Jag sätter mina pengar på att det har med bakning att göra ;) Fina cupcakes dessutom!

Hanna - Bakfnatt sa...

Tulipan´s bakverk: Tack snälla! Det känns som att jag har gjort rätt, någon gång måste man våga kasta sig ut känns det lite som. Och vem vem, hade jag inte tagit denna chans så kanske det aldrig hade blivit av ;-) Tack för dina ord om cuppisarna, kul att du gillar dem =) Kram!

Ida: Hihi =) Tack så mycket!

Heléne sa...

Gud så mycke gott ja hittade här inne hos dig! Första gången jag hittat hit nu när ja planerar bakningen inför dotterns dop. Lär återkomma!

Har en lite fråga angående chokladfrostingen... funkar det att göra den dagen innan man spritsar den på muffinsarna eller måste den göras samma dag?

Hanna - Bakfnatt sa...

Hej Heléne! Så roligt att du hittat min sida och att du tycker det finns mycket gott här =) Jag har som vana att alltid göra frostinen (oavsett typ) precis innan den skall spritsas, så jag kan tyvärr inte svara på hur den beter sig dagen därpå. Skulle jag chansa så hade jag förvarat den lufttätt, tagit fram den en liten stund innan den skulle användas och eventuellt vispat upp den lite på nytt. Men detta är som sagt inget jag har testat själv. Kanske du har möjlighet att testa det innan det är skarpt läge så att säga? Annars kanske fluff (godis, exempelvis choklad smält i grädde) skulle kunna fungera? Det går rekordsnabbt den dag man skall använda det. Bara att vispa upp, sedan är det klart! Titta efter Fluff i menyn till höger om du är intresserad =) Det hade varit roligt att veta vad det blir av det hela! Stort lycka till med dop-baket och välkommen åter!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥