måndag 20 september 2010

Oreo pops

Nu har även jag testat den populära kakan på pinnen och kan bara konstatera att det var riktigt gott! Under ganska så lång tid har cake pops synts lite varstans på mat- och bakbloggar och har du inte kollat in Bakerella så tycker jag att det är hög tid att göra det nu! Där kan vi snacka om cake pops i en egen division!

Min sambo fick ta med sig Oreo pops till kommunens rödgröna valvaka igår. Själv räknade jag röster fram till midnatt, men fick i efterhand hört att Oreo popsen var uppskattade =)


15-20 stycken

1 pkt Oreo kakor
Ca 75-100 g cream cheese (jag använde philadelphiaost)
Ca 100 g mörk choklad

Mixa kakorna till fina smulor i matberedaren. Rör ner lite cream cheese i taget och blanda ordentligt tills degen håller ihop. Rulla till bollar och stick ner en klubbpinne i vardera. Låt stelna något i kylen (jag lät dem stå i några timmar, men det kanske räcker med någon halvtimme). Smält chokladen i vattenbad och doppa kakorna. Sätt ner pinnarna i ett glas fyllt med socker och låt chokladen stelna. Förvara i kylskåp.

15 kommentarer:

Idas Söta sa...

De ser jättegoda ut, jag måste nog också ta och testa dessa små kakor!

Milli sa...

Så fina de blev :) Tänkte göra cakepops till mitt kalas om två veckor :) Har aldrig varken ätit eller gjort såna så de ska bli intressant och roligt att testa något nytt =)

Tove sa...

Så fina de blev! Jag har inte ens prövat göra sådana ännu, det börjar kanske bli på tiden. ;-)

Bakverk och Fikastunder sa...

Dessa lät ju rätt lätt att göra, då kanske man kan testa på det snart.. Dom har ju blivit "vanliga" i bloggar men inte hemma i stugorna här inte ;-)

Cupcakesfluffan sa...

Visst är det så himla mumsigt med cake pops och det finns så mycket roliga cake pops inne hos bakarella, synd bara att hennes nya bok om cake pops ännu inte går att beställa här i Sverige, denär slut hela tiden :-(

Maria sa...

Oj vad det såg gott ut! Och fina är de också :) Vill också prova, men behöver fler timmar på dygnet först känns det som ;)

Mor-Mia sa...

Jag provade också en variant på dessa i helgen och de blev smarriga!

Maria sa...

Jättefina pops! Fint när de står på ett fat.

Jag har också gjort med oreos - jättegott! Men jag blandade med kesella eftersom jag inte är förtjust i färskost.

Hanna - Bakfnatt sa...

Ida: Så kul! Det tycker jag absolut att du skall göra, för de är verkligen goda!

Milli: Tack! Sådana godsaker måste ju passa fint på ett kalas, så det tycker jag att du gör rätt i! Om man vill, så är det ju så enkelt att matcha kakorna om det är något färgtema eller så, bara att knyta ett fint band runt pinnen så är det klart ;-) Kul att testa nya saker - både att göra och smaka =)

Tove: Tack! Jag kände detsamma, och ångrar mig inte för en sekund, hihi =)

Bakverk och Fikastunder: Hihi, jag förstår vad du menar! De är vanliga på bloggar, men själv har jag aldrig stött på sådana på fikabordet ;-) Kul om du testar sådana!

Cupcakesfluffan: Ja, visst är det! Mums =) Man blir väldigt inspirerad av alla fina cake pops inne hos Bakerella! Kan förstå att det är hårt tryck på boken..

Maria: Kul att du tycker de är fina och att de också ser goda ut =) Ibland hinner man ju inte allt man vill, men du får väl se fram emot den dag du får lite tid över ;-) Tack för din kommentar!

Mor-Mia: Kul! Gott, gott =)

Maria: Tack så mycket! Kul att veta att det fungerar fint med kesella också, ifall någon precis som du inte gillar färskost ;-)

Erika - Bakglädje sa...

Vad fina de blev! Snyggt med de rödgröna små snörena på. Jag gillar Oreo så den smaken skulle säkert gå hem här hemma.

Anonym sa...

Hvor er de fine. Smart ide med Oreo. Nam nam det lyder rigtig lækkert :-)

sana sa...

Vilken lätt och gott recept ;d jag ska prova när jag har kex hemma. De ser riktigt gott och fin ut!

Hanna - Bakfnatt sa...

Erika: Tack =) Hade från början tänkt knyta en rosett på varje pinne, men insåg att det skulle tagit väldigt lång tid.. Tycker att det fungerade fint med bara knutar också - lite roligare än en helt tom pinne i alla fall ;-) Testa gärna cake popsen om du tror det är en smak som går hem, för de var väldigt goda =)

Vibeke: Tack, tack! Hade jag inte stött på Orea pops lite varstans så hade jag förmodligen aldrig ens köpt hem sådana kakor, så jag får tacka alla som spritt dessa goda ting =)

Sana: Tack så mycket! Ja, det är verkligen ett enkelt recept! Passar fint om man inte hinner lägga ner massor av tid på baket ;-) Får nog bli mer av sådana framöver, man kan ju variera dem i det oändliga - både smak- och utseendemässigt =)

Anonym sa...

Hej har velat göra cake pops jätte länge, men vadå stoppa ner dem i ett glas med socker ? hahah är lite trög av mig.

Din blogg är skit bra =)

Hanna - Bakfnatt sa...

Anonym: Hej! Jag tycker du gör helt rätt i att testa de små godbitarna ifall du nu väljer att göra det ;-) Genom att stoppa ner pinnarna i ett glas fyllt med socker så står klubborna stadigt under tiden som chokladen på kakbollarna stelnar. Man ser det inte så tydligt, men på några av bilderna i detta inlägg så står pinnarna i socker ;-) Roligt att du gillar bloggen, och stort lycka till med dina cake pops!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥