måndag 25 oktober 2010

Hur man kan göra skal till cupcakespraliner

Tänkte idag visa hur man kan göra ett skal till sina cupcakespraliner utan några specialverktyg. Förmodligen är det allra smidigast att använda sig utav pralinformar, men har man inga sådana hemma så kan detta vara ett alternativ ;-)

Du behöver ischokladformar, choklad, en pensel och eventuellt färg. Jag har använt mig av pastafärg men det kanske fungerar även med vanlig hushållsfärg. Börja med att smälta chokladen över ett vattenbad. Tillsätt färg om så önskas och rör om.

Pensla insidan av ischokladformen. Hela insidan skall bli täckt, alltså såväl bottnen som kanterna. Själv tycker jag att det är enklast att göra detta när chokladen har svalnat en aning. Ställ ischokladformen i kylskåpet och pensla nästa form..

Så snart chokladen har stelnat går det fint att pensla på nästa lager. Upprepa denna procedur tills dess att skalet har blivit lite mer rejält. Tre gånger har varit ganska så lagom för min del, men det beror ju naturligtvis på hur tjockt lager choklad man penslar på.

När hela skalet har stelnat är det dags att försiktigt ta loss ischokladformen.

Vill man så går det bra att fylla skalet med någon god överraskning. Därefter spritsar man på önskad frosting eller något annat gott och dekorerar om man vill!

26 kommentarer:

Ewe/Ewilita sa...

Det här kommer absolut att bli årets julgodis!! :)
Jag blev jättepeppad på att göra dom när jag såg ditt tidigare inlägg om dom här söta pralinerna!

Livsnjutaren sa...

Å vad härlig inspiration du ger. Det är ju en perfekt gåbort present eller varför inte julklapp. En fint inslagen påse med sådana smågodingar. Kanon!

Smilla sa...

Detta kommer jag absolut att prova!! =)
Ser ju supergoda ut.
Vet inte hur jag ska hinna med att prova göra allt gott som du ger mig inspiration till!! ;)

Tove sa...

Vad fint att du visar hur man gör! Jag vill också prova. :-) Behöver mera timmar på dygnet bara för att hinna baka allt jag vill baka. ;-)

Sara sa...

Vad roligt. Detta måste jag testa. Lite julpresenter. Alltid lika roligt att följa dina fantastiska bakverk.

Bakverk och Fikastunder sa...

Jätterolig idé, det får jag absolut testa!

Erika - Bakglädje sa...

Vilken jättebra beskrivning. Och vad sugen jag blev på hasselnötter... min man tål dem inte så vi har aldrig det hemma.
Jag måste prova detta! Kanske till jul. :-)

Cupcakesfluffan sa...

Jättebra tips, det kommer jag allt att testa, perfekt inför julbaket :-)

Helena mitt i smeten sa...

Tack för inspirationen! Detta blir jag också sugen att testa.

sana sa...

Jag köpte alla gejer och vänta bara tid att ska göra det hihi. tack för bäste tips och din inspiration!!

Sofia - Oförglömliga tårtor sa...

Precis som de andra blir jag supersugen på att testa detta! Jättefin beskrivning också!

Tina sa...

tjusigt! vad roligt att du visar hur man gör :) det här ska jag definitivt prova någon gång :))

Sarah sa...

Tack för ett fiffigt tips och bra beskrivning! Kanske testas till jul :)

Mumsigheter sa...

Häftigt det måste man ju prova till jul!

Rebeka sa...

Nu blev jag ännu mer sugen på att testa dessa små godsaker. Kan du inte visa en bild på hur de färdiga minicupcakesen ser ut? :)

Violla sa...

Ser läckra ut.. Funderar lite om du bara använder chokladlinser och smälter av, eller om det fungerar med vilken choklad som helst? Kan man färga chokladen med pulver eller gele färger?

Tulipan´s bakverk sa...

tänk vad enkelt det egentligen är att göra fina söta saker... bara man tänker till lite :) Beskrivningar älskar vi och denna var jätte fin och med ljuvligt vackra bilder ;) Tack!

Kram Stina

Anonym sa...

Vilken fin beskrivning! Blir lite sugen på att testa =)

Tårt & Chokladverkstan sa...

Jätte fina! Super beskrivning, måste göra några själv, blir en fin gå bort present och ett litet tillskott i pralinfamiljen:-) , gör jag några så ska jag länka tillbaka till dig så att andra också kan ta del av din härliga blogg.
/Anna

Hanna - Bakfnatt sa...

Oj, tack alla för er superfina respons! Era ord värmer verkligen, det hoppas jag att ni förstår! Att lyckas inspirera andra till kreativt skapande är bland det roligaste jag vet så det glädjer mig verkligen att så många vill göra egna små cupcakespraliner! Hoppas få se massor av dem nu inför jul =) Kul att beskrivningen uppskattades! Det blir lite väl mycket upprepning att skriva detta om och om igen, så jag buntar ihop min feedback till er så här och tar tag i de kommentarer som ger lite mer skiftande svar ;-)

Livsnjutaren: Det skulle kunna bli en jättefin julklapp, men om man vill slå in dem så bör man nog satsa på att spritsa på choklad som stelnar.. alltså hoppa över frosting som kladdar ;-)

Tove: Hihi, känner igen det där med att dygnats timmar ibland är för få.. eller går för snabbt ;-)

Erika: Då kan jag tänka mig att du blir lite extra sugen på just hasselnötter!

Rebeka: Bilder på de färdiga pralinerna ligger uppe nu ;-)

Violla: Till dessa använde jag just chokladknappar, men det borde fungera fint med annan choklad också! Har tyvärr inga bra svar att ge dig då jag inte har någon som helst erfarenhet av att göra praliner. Däremot så kommer jag nog snart att veta mer, för jag är väldigt sugen på att lära mig! Efter att jag läste din fråga så testade jag att färga choklad med pulverfärg (som jag blandat med lite matolja) och nog fungerade det, men det märkliga var att den metallicblå färgen blev grå då den kom i kontakt med chokladen.. Kanske hör mer till undantag än regel att färgen beter sig så, men jag vet inte.. Testade också att blanda smält choklad med pyntgelé men det fungerade inte alls. Blev en väldigt märklig massa! Så snart jag lär mig mer så kommer jag att dela med mig av min kunskap!

Tulipan´s bakverk: Hihi, det behöver ju inte vara särskilt krångligt alls ;-)

Martin´s tårt och chokladverkstad: Tack snälla, så generöst av dig =)

Tårt & Chokladverkstan sa...

Min man använder knappar och chokladblock när han gör praliner. För att chokladen inte ska reagera konstigt måste man temperera chokladen efter ett tempererings schema, då blir pralinerna blanka och fina,håller färgen och reagerar inte konstigt i kontakt med färg och så håller de längre också :-) . Om ni skulle vilja så skulle vi i vår blogg förklara detta mer. :-) , delar gärna med oss av erfarenheter.

Hanna - Bakfnatt sa...

Martin´s tårt och chokladverkstad: Jaa, jättegärna! Vill verkligen lära mig om pralintillverkning så det vore toppen att få ta del av andras erfarenheter =) Tror att många andra också skulle uppskatta det! Känner till temperering till ord, men som du förstår så har jag inte testat på det ;-) Tack för att du delar med dig av din kunskap!

Ester sa...

Detta ska jag verkligen prova att göra nån dag! TACK för tipset! :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Ester bakar: Så roligt att du vill testa =)

Ulla bakar! sa...

Urgulligt! Det skall jag testa! :)
Du tar så fina bilder, verkligen jättefina! Kommer insperationen bara till dig eller hur kommer du på hur du skall lägga upp och och vad du skall baka?
Också när du tar bilder är det oftast mörkt runt om kring, är det ett skynke eller hur gör du det? Vilken kamera använder du dig av? Kram! :) <3

Hanna - Bakfnatt sa...

Ulla: Tack vad du är snäll! Jättekul att du vill testa att göra detta! Har nu även testat att använda mig av dubbla knäckformar och personligen så föredrar jag den formen rent utseendemässigt, men det är ju helt en smaksak ;-) Inspirationen till hur jag skall lägga upp och fotografera bakverken får jag bl.a. från tidningar och andra bloggar, men mest handlar det om att jag tar ganska så många bilder ur olika vinklar och väljer ut de som känns bäst. Vad jag skall baka styrs ganska så mycket av tillfället då det skall bjudas. Anledningen till att det är mörkt runtom många av mina bakverk är att de fotas mot en svart bänkskiva, men ett svart skynke skulle förmodligen fungera mycket bättre i många fall, eftersom det emellanåt blänker i bänkskivan och inte blir helt svart.. Man kan också fota mot ett större pappersark. Låter man arket dels ligga på underlaget, dels sträcka sig en bit upp mot en vägg (så att det blir en "böj" på pappret) så har man goda möjligheter att få "rena" och avskalade bilder om man önskar det. Jag använder mig av en Canon eos400d. Ojdå, det blev visst ett långt svar det här ;-) Ha det så gott och stort lycka till!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥