torsdag 23 maj 2013

Att täcka en kaka med sockerpasta

Hej på er! Idag tänkte jag visa hur man kan täcka kakor med sockerpasta, eller marsipan för den delen. När man ska täcka kakor är det bra att använda ett recept som gör att kakorna inte flyter ut under gräddningen, utan behåller formen. Ett sådant recept på kakor hittar du här.


Kavla ut en bit av den kylskåpskalla degen och låt resten ligga kvar i kylskåpet. Degen är mycket enklare att arbeta med då den är kall.



Stansa ut formar med pepparkaksformar.



Grädda kakorna på bakplåtspappersklädd plåt. Ta ut dem när de börjar få lite färg och låt kakorna svalna på ett galler.


Kavla ut sockerpastan. Ett tips är att kavla några tag och därefter lyfta upp sockerpastan från underlaget och vrida lite på den innan man fortsätter kavla, lyfta, vrida osv.


Använd de pepparkaksformar som du hade till kakorna och stansa ut samma form fast i sockerpasta denna gång.


  
Pensla på lite vit sirap på kakan. 


Lyft försiktigt upp sockerpastan. Om kanterna på sockerpastan "flisar" sig lite som på bilden ovan så kan man ganska så enkelt snygga till dem genom att badda fingertopparna lite lätt mot dem.


Placera sockerpastan på kakan och tada! Du har nu täckt en kaka! Därefter är det dags att dekorera kakan efter tycke och smak =)


Följande har använts till detta projekt:
Kaveldistanser, 2 st
Pepparkaksformar
Sockerpasta
Kavelplatta med halkskydd
Kavel med distansringar
Liten silikonpensel
Vinklad avsmalnande spatel

5 kommentarer:

Helene sa...

Hej!
Kikar ofta in på din blogg, tycker du är otroligt duktig :)
Jag har en fråga. Jag har sett i ett inlägg att du använt dig av cakedummy. Har nu själv införskaffat sådana i olika storlekar, men problemet är att varje gång jag ska öva på dessa så spricker min marsipan/sugarpaste pga att dummyns kanter är så vassa, till skillnad från kanterna på en tårtbotten... Vad kan man göra åt detta? Vad gör jag för fel?
Mvh Helene

Unknown sa...

Spännande! Har köpt några nya formar och utstickare som jag kan använda. Vad bra att få beskrivningen hur man gör de i världsklass ;-)

http://socalluscupcakes.blogspot.se

Hanna - Bakfnatt sa...

Hejsan Helene! Så kul att du kikar in här, många tack för dina fina ord! Jag har fått ett tips av en vän (som har mer erfarenhet av att täcka dummies än vad jag har) och det är att sandpappra kanterna lite =)

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack så mycket för din kommentar Elin! Då kanske det blir att täcka några kakor framöver =)

Unknown sa...

Ja, det hoppas jag! :) Har nyss använt mina utstickare och stansat ut blommor som jag dekorerade mina cupcakes med. Kolla gärna in min blogg. Ha en fortsatt trevlig kväll!

http://socalluscupcakes.blogspot.se

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥