fredag 11 december 2009

Lussekatter

Det var verkligen längesedan jag bakade lussekatter. Om jag inte missminner mig så var den senaste gången för omkring 10 år sedan. En nära vän till mig och jag skulle förhöja julstämningen och "slängde ihop" en sats med lussebullar. I brist på antalet bakplåtar och ovetskapen om (eller underskattandet av) bakplåtspappers funktionalitet så lade vi ut de ogräddade lussebullarna på ugnsgaller. Resultatet? Tja, fastsittandes på gallret såg man knappt någon skillnad på ovan- eller undersidan av lussebullarna. När vi sedan plockat loss dem så var det ingen vacker syn att skåda. Smaken var det dock inget fel på och bakdagen blev till ett glatt minne.

Nu kände jag att det var det på tiden att baka lussekatter på nytt. Och pratar jag om lussekatter så skall det vara lussekatter med saffran i! Trots att saffran är riktigt dyrt i år (upp emot 80.000 kronor per kilo!) så får det vara värt varenda krona.


50 lussekatter

Ingredienser
1 pkt (50 g) jäst för söta degar
150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
1 burk (250 g) kesella, valfri fetthalt
2 pkt (á 0,5 g) saffran
1,5 dl strösocker
0,5 tsk salt
ca 17 dl mjöl
1 ägg till pensling
Ev russin till garnering

Gör såhär
Smula ner jästen i en degbunke.

Smält matfettet i en kastrull. Häll i mjölken, rör om och värm till 37 °C (fingervarmt). Häll en del av degspadet (d.v.s. mjölken och det smälta matfettet) över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av degspadet, kesella, saffran, socker och salt.

Arbeta därefter med maskin eller för hand in det mesta av mjölet så att degen släpper bunkens kanter och är smidig. Täck bunken med en bakhandduk och låt jäsa ca 30 min.

Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda den slät och blank. Dela den i 5 delar. Baka sedan ut 10 lussekatter av varje del, genom att rulla ut varje liten del till ca 20 cm och därefter forma till en lussekatt.

Lägg lussekatterna på plåtar med bakplåtspapper och tryck i russin ordentligt. Låt jäsa under bakhandduk till dubbel storlek, 20-30 minuter.

Pensla brödet med uppvispat ägg.

Grädda lussekatterna mitt i ugnen 225 °C i ca 8 minuter. (I varmluftsugn 225°C i ca 8-10 minuter.) Låt svalna under bakduk.

Förvara i plastpåse eller frys in.

(Receptet hittar ni här).

2 kommentarer:

Monika sa...

Ojojojoj, var det 10 år sedan??!!! Man minns det som igår ;) Ett kul minne hihihi

Hanna - Bakfnatt sa...

Vissa minnen kommer nog alltid att kännas som det var igår =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥