torsdag 21 januari 2010

Finska pinnar

Tittar man runt bland olika recept på finska pinnar så finner man vissa variationer bland ingredienserna. En del recept förespråkar bittermandelolja och/eller bittermandel, medan andra skippar detta och kör på sötmandel. Det finns recept som innehåller vaniljsocker och de som inkluderar mandelmassa. Letar man mer så hittar man säkert fler ingredienser. Jag har gått efter ett basrecept på mördegskakor, utifrån vilket man också kan göra schackrutor och snurror. Receptet hittar du här.

Ingredienser
4,5 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
200 g smör eller margarin
Äggvita till pensling
Pärlsocker
Hackad mandel


Gör såhär
Arbeta samman mjöl, socker och smör alternativt margarin. Låt vila kallt i 30 minuter. Rulla degen till fingertjocka längder. Skär längderna i 5 cm långa bitar. Pensla bitarna med äggvita, doppa dem i pärlsocker och mandel. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen, 175 grader, ca 10 minuter. Låt svalna på galler. Förvara torrt.

4 kommentarer:

Pernilla sa...

jag tror att om de innehåller mandelmassa så heter det milanopinnar och med bittermandel så är det finska pinnar? åtminstone har jag fått för mig det, men det är inte säkert det stämmer för det ;)

Hanna - Bakfnatt sa...

Aha, där ser man! Tack för ditt tillägg =)

Anonym sa...

hur många äggvitor ska de vara?

Hanna - Bakfnatt sa...

Hejsan! Det borde nog räcka med en äggvita. Kan ju alltid börja med det och se om det räcker =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥