måndag 11 januari 2010

Krokantrullar

En av mina absoluta favoriter bland kondisbitar är krokantrullar! Många gånger går de före allt annat i kondisvärlden. Jag har provat ett recept som du hittar här. Flarnen blev mycket goda men jag tyckte att smörkrämen smakade för mycket smör, så jag tillsatte lite kakao. Det blev bättre, men helt nöjd är jag inte (eftersom jag vet ju hur gott det kan vara!) Smörkrämen tål med andra ord att experimenteras med ;-)

Knäckflarn
75 g smör
1 dl socker
1 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1/2 tsk vaniljsocker
1/4 tsk bakpulver
2 msk grädde
2 msk sirap

Smält smöret och blanda med de övriga ingredienserna.
Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.*
Grädda mitt i ugnen i 200 grader, ca 5-7 minuter, tills de fått en gyllenebrun färg.
Låt kallna på plåten.
Rulla ihop dem till rullar innan de stelnat.

* 1 tsk smet blir ca 5-6 cm i diameter efter gräddning, 1,5 tsk 7-8 cm, och 1 msk 9-10 cm.

Smörkräm
125 g smör, rumsvarmt
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula
Ev 2 msk kakao

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker.
Tillsätt äggulan och vispa ihop.

Såhär gör du rullarna
Peta in (alternativt spritsa) smörkräm i knäckflarnsrullarna då de har kallnat.
Doppa ändarna i smält blockchoklad.
Förvara rullarna kallt. De går att frysa.

6 kommentarer:

åsa - hello sugar! sa...

åhh, mums, jag älskar krokantrullar!! tycker det är så gott med det knäckiga skalet och den krämiga fyllningen inuti, mmmm!!!

Hanna - Bakfnatt sa...

Kan bara hålla med =)

Camilla/Mingodasida sa...

Åh äntligen en riktigt bra bakblogg!! :) Dessa såg extra goda ut - de får jag nog ta och provbaka nån dag!

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack så mycket Camilla - vad glad jag blir!! Om du skulle göra krokantrullar och få till en bra smörkräm så är du mer än välkommen att dela med dig ;-)

Linda sa...

Har letat efter detta recept och ska genast prova!!!! Är oxå en stooor favvo på kondiset!!

Hanna - Bakfnatt sa...

Linda: Kul att du också gillar krokantrullar =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥