lördag 13 februari 2010

Bakfnatts "bästa" semla 2010

I jakten på den perfekta semlan har jag provat olika recept och knep. Med risk för att det kan framstå som att jag inte har något annat för mig om dagarna så har jag provat att ha kesella i degen, bytt ut sockret mot vit sirap och haft en skål med vatten i ugnen under gräddningen. Jäst degen i omgångar, tillsatt mer kardemumma för smakens skull och suttit med ficklampa (eftersom ugnsbelysningen är ur funktion) och studerat bullarna sekund för sekund, klockat tiden, utvärderat bulle efter bulle. Ökat gräddningstiden med 5, 10 och 15 sekunder. Höjt temperaturen, kortat gräddningstiden. Lagt folie på bullarna då de börjat få fin färg på utsidan, men inte varit färdigbakade inuti. Vänt på x antal plåtar, eftersom ugnen uppenbarligen tar ojämnt (något jag inte märkt vid bakning av muffins, tårtbottnar etc). I samtliga fall har jag varit noga med jäsningen och tagit vara på knepet att låta degen jäsa till dubbel storlek, snarare än att utgå från den tid som står i receptet. Ändå blir jag inte nöjd. Inte med konsistensen i alla fall. Balansgången mellan en något kladdig bulle och torr känns hårfin. VAR ÄR MIN LUFTIGA BULLE?! Nog om vetebullen. Såväl fyllningen som grädden har också fått utstå en hel del experimenterande. Resultatet enligt mina testpersoner och mig själv? MUMS! Båda kommer de att användas om och om igen =) Kampen om hur jag skall få till min efterlängtade lätta och lufitga semlebulle får fortsätta nästa år. Nu är frysen mätt på släta, inte riktigt helt perfekta vetebullar. Någon som har något tips på vad man kan göra med dem, förutom semlor?

Även om jag inte har lyckats med vetebullarna till 100% så kanske du gör det. Jag väljer att lägga ut receptet av tre anledningar: 1. Bullarna blev goda i smaken. 2. Det är Leila Lindholm, min ”receptidol” (för er som inte märkt det), som står bakom receptet, vilket måste betyda att det är bagaren det är fel på och inte receptet ;-) 3. Många bloggare runtom verkar vara nöjda med just det receptet.

Recepten och arbetsbeskrivningarna på vetebullarna, fyllningen samt grädden hittar ni här. Lycka till med ert semlebak inför fettisdagen den 16/2 2010! Hoppas att det smakar!

13 kommentarer:

Tove sa...

Skoj att läsa om ditt experimenterande. :-) Det är ju sånt som gör det så roligt att baka. Att lyckas med jästdegar är mycket mycket svårare än att lyckas med tårtor och cupcakes, tycker jag, kanske därför som jag så sällan gör jästdegar. ;-) Men, har nu konstaterat att det är jättesvårt att få luftiga bullar utan en riktigt ordentlig hushållsassistent som verkligen orkar knåda, för det är det absolut viktigaste när det gäller jästdegar, att degen knådas ordentligt en lång stund så den blir tillräckligt elastisk. Av bullarna du har i frysen kan du kanske göra fattiga riddare. :-)

Design A Cake sa...

Vilken djupdykning i semlebulle-bakning.

Jag vill oxå få fram luftiga bullar till dessa underbara "bakelser". Semlorna på bilderna ser väldigt goda ut.

maja sa...

ser mycket goda ut och vilket jobb du lagt ner!=) vil bara tipsa om en god och ovanlig semla: nämligen winersemlan, med winerde istället flr vetedeg:P tack för en jätte bra blogg!

_/ maja

sana sa...

jag ska bakar semla igen hahah det mycket gott men din semlorna är så goda utt söta också får jag smaka två st. hehe :d yumm!!

Hanna - Bakfnatt sa...

Tove: Hihi, men nu får det allt vara nog med semle-experiment på ett tag ;-) Jo, det verkar vara 1000 saker som skall klaffa för att verkligen lyckas! Jag tar till mig din rekommendation - nästa gång skall jag låta maskinen arbeta ännu längre och kanske lite tuffare också. Dock låter det som att min "Ken" mer eller mindre skall gå sönder när han kommer upp i hastighet :/ Tack för dina tips - både om degen och fattiga riddare! =)

Design A Cake: Ibland är man mer envis än man själv vet om, hihi. Smaken var god, men just dessa bullar blev faktiskt ganska så smuliga. Antingen var det just den plåten (för andra bullar från samma bak var snarare lite degiga), eller om det kan ha haft betydelse att de stod otäckta i kylskåpet några timmar?

Maja: Jo, semlorna har allt några timmars arbete bakom sig ;-) Med risk för att låta tråkig så vill jag verkligen ha "riktiga" semlor. Nya påfund, exempelvis att ha choklad eller vaniljkräm i, har aldrig lockat mig (inte än i alla fall). Men jag skall absolut kolla upp ditt förslag - man kan ju låtsas att bakverket skall vara någonting annat än en semla ;-) Det låter ju gott =) Vad roligt att du gillar bloggen!!

Hanna - Bakfnatt sa...

Sana: Missade ditt inlägg, hade inte sett det förrän jag började svara på de andra ;-) Så det blir mer semlor för din del?! Har man väl fått smak för det så är de ju svåra att motstå! =)

Carro's Blogg sa...

Jag tror inte det beror på bagaren, jag tycker vi skyller på ugnen;)

Dina frysta bullar kan du servera ljumna, med marmelad och ost, istället för scones till brunch!

Hanna - Bakfnatt sa...

Carro: Tycker det låter väldigt bra att skylla på ugnen ;-) Det får nog bli att prova ditt förslag på "semlerester" inom kort =) Tack för förslaget!

Eva sa...

Semlorna såg toppengoda ut de måste jag prova. Här i Norge får man de bara med vispad grädde eventuellt lite hallonsylt i mellan och vissa trixar till det med vanilkräm/grädde imellan nej Svenska goda semlor med manelmasseblandning i skall det allt vara.Glädjer mig till att prova ditt recept :)

bagerskan sa...

Hej, fuskade o köpte färdigbakade idag för 5 kr stycke, kunde inte låta bli... *ler*

Kram Karin

Hanna - Bakfnatt sa...

Eva: Hihi, roligt att du delade med dig! Det finns allt en och annan variant på detta bakverk ;-) Hoppas du blir nöjd med receptet!

Karin: Tycker det är helt ok att fuska med dessa bullar, verkligen till det priset! =)

Marie sa...

Hej! Fin blogg! Nu har jag kanske missat det i den långa raden av försök du beskriver, men har du provat att förutom jästen tillsätta en aning bakpulver? Jag hade en gång ett sådant recept, men jag har tappat bort det. Det blev luftiga bullar. Receptet jag kör nu fungerar fint utan bakpulver, bara det får jäsa riktigt ordentligt under den andra jäsningen!

Hanna - Bakfnatt sa...

Marie: Hejsan! Tack så mycket, kul att du tycker det =) Minns inte om jag testade att tillsätta lite bakpulver, men tack så mycket för tipset! Alltid kul när folk delar med sig av sådant de tycker fungerar fint =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥