onsdag 14 april 2010

Ljuvlig kladdkaka

Åh, underbara kladdkaka! Så tacksam att göra (knappt någon disk, och färdig på nolltid) och dessutom så otroligt gott! Om det saknas något på denna godbit så skulle det väl vara färska jordgubbar. Fullkomligt älskar kombinationen choklad, grädde och jordgubbar! Denna kladdkaka blev lite smått frasig på ytan och kladdig inuti, utan att för den sakens skull hålla på att rinna ut. Helt lagom, enligt mig =) Men nu är jag ju nyfiken på hur DU tycker att en kladdkaka skall vara och vad som är gott att servera till!

Denna kladdkaka bakades i en form på 20 cm diameter och gräddades 19 min i vanlig ugn. Tänk dock på att ugnar är olika, liksom tycke och smak om hur kladdig en kladdkaka skall vara. Chokladdekorationerna i form av hjärtan kommer från Dr. Oetker.

Ingredienser

100 g smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2 dl vetemjöl

Gör såhär

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret, låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vaniljsocker och kakao och vispa med lägsta hastigheten på elvispen. Rör eller vispa försiktigt ner mjölet och därefter smöret, tills smeten är jämn. Häll smeten i en rund, smord form (som man kan bröa om man vill). Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, ca 20 minuter. Om en kladdigare kaka önskas så kortas tiden något. Låt svalna i rumstemperatur och därefter stå kallt tills den skall serveras. Kladdkakan kan förvaras i kylskåp och håller sig minst 4-5 dagar. Kladdkakan går också bra att frysa. Hållbarheten är då 3-6 månader. Receptet kommer härifrån.

22 kommentarer:

Tove sa...

Måste du nu igen fresta oss läsare med dina goda bakverk? ;-) Kladdkaka är ju den absoluta favoritkakan av alla kakor! För att svara på din fråga så tycker jag kladdkakor skall vara riktigt kladdiga, och att det är godast med (osötad) vispgrädde till. Vaniljglass är inte heller helt fel, och inte tackar jag nej till jordgubbar heller. :-) Och det fina med kladdkakor är ju att de är goda både varma och kalla!

Tulipan´s bakverk sa...

åhh *dregglar* fresterska där!!! :P

"min" kladdkaka vill jag ha riktigt seg och sen kladdig innuti.. sen vill jag helst ha vaniljglass till min kladdkaksbit för det är det absolut godaste... och GÄRNA några jordgubbar till åxå...

åhh efterlängtade sommar.. :) med nytt jordgubbsland *hehe*

Anna Wolf sa...

Oj, vad gott det såg ut! Mums! Jag vill ha min rätt så geggig i mitten... Jag har ett underbart recept som blir lite kolaaktigt i smaken och väldigt kletig innuti - det får jag alltid lämna ut om jag bjuder på den! Ska försöka lägga ut det någon dag (har inte boken med mig nu)

//Anna

Cecilia sa...

Gud så gott! Blir jättesugen på att baka kladdis!

Jag gillar mina kladdkakor gott kladdiga (förstås ;)), men det gör inget om yttersta kanten är lite tuggig av sig, så man får bästa av båda världar.
Jag får annars instämma i de andras grädde och kanske vaniljglass, och jag hade inte tackat nej till varken jordgubbar, hallon eller blåbär ;) Kanske mango också hade blivit gott, men det har jag ännu inte testat. Hmm... =)

sana sa...

de se så gott ut!!
riktigt fint bild ;)
jag har röstat din ''miss cupcake''

Daniella - BakeCake sa...

Åh vad gott! Kladdkaka går verkligen inte att tröttna på!! Och helt underbara bilder!
Ha det bra! Kram Daniella - BakeCake

Design A Cake sa...

Det är avancerat att få en kladdkaka att se bra ut på bild och du har lyckats, jättefin!!!

charlotta sa...

åh, vad gott! och somrigt, hurra!

Anonym sa...

Så gott ! Vilken fin bild :-)

Kolla gärna in min nya MATBLOGG om du har tid, allt från lättlagade middagar, krämiga kladdkakor till nyttigt hembakat bröd :

http://min-matblogg.blogspot.com/

Hanna - Bakfnatt sa...

Vad roligt att läsa om hur andra vill att den perfekta kladdkakan skall vara och vad som är gott till =)

Tove: Hihi =) Håller med dig - kladdkaka är ju svår att motstå, och de är goda både varma och kalla!

Stina (Tulipan´s bakverk): Hihi =) Lyckliga dig med nytt jordgubbsland - har en plan på att lösa det åt mig också ;-)

Anna Wolf: Kul att du tycker det ser gott ut! Mmm, din kladdkaka låter inte fel den heller! Skulle vara kul att testa den =)

Cecilia: Hihi, kul att du blev baksugen! Mango låter annorlunda, men spännande! =)

Sana: Åh, tack =) Både för kommentaren och rösten ;-)

Daniella - BakeCake: Inte har man tröttnat än i alla fall =) Nej, har svårt att tro att man någonsin skulle kunna göra det! Kul att du gillar bilderna - det känns underbart att börja fota ute! Ha det fint!

Design A Cake: Åh, tack - vad glad jag blir!!

Charlotta: =) Ja, det kändes verkligen somrigt!!

Anonym: Tack så mycket =)

Anonym sa...

Mmm..den såg god ut! :)

Godast kladdkakan för mig är den med choklad/smör istället för kakao och bara 12 min i ugnen.

Vispgrädde ska det vara och passionsfrukt är gott till.

/Tina

Emmas Kök sa...

Kladdkaka är ju faktiskt bland det bästa som finns! Blir sugen på det nu men skall försöka att motstå frestelsen av att laga en egen.. :)

madde sa...

mmm så gott det såg ut:D


tänkte passa på att tipsa om en ny tävling på min blogg. 2st vinnare vinnet "gott & blandat" paket från Tårtpinglan!
http://maddesmumms.blogg.se/2010/april/tavling-i-sammarbete-med-tartpinglan.html

Elin sa...

Det ser verkligen gott ut! Fina och somriga bilder också =)

Sandra drömkaka sa...

Den ser hur god ut som helst & kladdkaka är verkligen en vinnande kaka , en stor favorit :)!

Hanna - Bakfnatt sa...

Tina (Anonym): Tack och kul att du delar med dig =) Passionsfrukt har jag aldrig testat att ha till kladdkaka, låter spännande!

Emmas kök: Hihi =) Är precis som du svag för just kladdkaka..

Madde: Kul att du tycker det!

Elin: Åh, tack =)

Sandra drömkaka: Tack!!

Anonym sa...

Hej Hanna!
I dag blev jag bjuden på kaffe och kladdkaka efter detta raceptet av en granne. Farligt gott
Kramar från mamma

Hanna - Bakfnatt sa...

Mamma: Så roligt att din granne bakade efter detta recept och att ni tyckte det blev gott =) Kram

cake and i sa...

jag älskar kladdkaka och din var väldigt fint dekorerad

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack så mycket! Visst är det gott med kladdkaka =)

Anonym sa...

Tack Hanna för en underbar blogg och nu även en kul butik! Just nu står denna kladdkaka i muffinsform i ugnen, väntar med spänning på resultatet : )
Har Kommentatorn Anna delat med sig av receptet än, jag är så svag för kola och hoppas verkligen på att få ta del av detta recept ; )
Tack än en gång och lycka till med webbutiken!

/ Nanna

Hanna - Bakfnatt sa...

Hejsan Nanna! Tusen tack, så glad jag blir =) Anna har lagt ut receptet på sin blogg och här kommer en länk till receptet: http://annasbakstuga.blogspot.se/2010/04/godaste-kladdkakan.html

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥