söndag 13 juni 2010

Muffins med smörstekta äpplen och smultäcke

Innan jag själv började baka så tyckte jag att muffins var ett ganska så "tråkigt" bakverk. Idag vet jag att det inte behöver vara så, mycket tack vare olika slags frostings som kan liva upp dem. Men det finns också annat som kan göra muffins så mycket roligare, exempelvis ett smultäcke! Resultatet? "Mums" enligt min bror, och jag kan bara instämma ;-)

Receptet räcker till ca 12 muffins.

Muffins
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning
3 dl äpplen i mindre bitar
2 msk mör
2 msk strösocker
1 msk malen kanel

Smultäcke
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker


Börja med att göra fyllningen:
Smörstek äppelbitarna tillsammans med socker och kanel ett par minuter. Låt svalna.

Gör därefter smuldegen:
Tärna smöret och nyp ihop det med havregryn, mjöl och socker.

Gör sedan muffinssmeten:
Smält smöret och tillsätt mjölken. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör ner den ljumma vätskan. Blanda mjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.

Och avslutningsvis:
Rör ner fyllningen och fyll muffinsformar till 2/3 med smet. Strö smuldeg över varje muffins. Grädda i mitten av ugnen, 200 grader, i 12-15 min. Känn med en sticka, den skall inte vara kladdig. Låt svalna på galler.

Receptet kommer från Leila Lindholms A pice of cake, med vissa mindre ändringar. Receptet hittar du också här.

9 kommentarer:

sana sa...

Mums...älska alltid äple muffins speciel dom doftar lite kanel så gör muffins blev mer goda hihi, din muffins se utt som blommor när man ligger på blad

Tulipan´s bakverk sa...

Mums vad gott :)

Mor-Mia sa...

Ja, visst är det roligt att baka muffins och hitta på nya kombinationer!

Just nu har jag en liten snabbis tävling, var gärna med och tävla du också!

/Mia

yasemin sa...

Jaha den här har jag inte sett i boken Hanna. Jag som trodde att jag gjort varenda recept i den där boken. Vad fint det blev när du hade löv under.

Hanna - Bakfnatt sa...

Sana: Tack för din kommentar! =) Kanelen gör verkligen mycket för smakupplevelsen!

Tulipan´s bakverk: =)

Mor-Mia: Kombinationen hittar man i boken, men den kändes väldigt lyckad ;-)

Yasemin: Tack för din kommentar! Hihi, känner igen mig i det du skriver. Inte för att jag har bakat samtliga recept, men jag tror mig att studerat samtliga.. Åtminstone tills det dyker upp något smarrigt bakverk någonstans och man inser att man visst har missat det ;-)

Carro's Blogg sa...

Detta är ju ett perfekt recept att plocka fram i höst när äpplena börjar mogna, kul alternativ till den traditionella äpplekakan!

skogslunden sa...

Jippiiii, vad roligt att jag vann de fina formarna! Åh, vad kul! Jag ska genast maila dig min adress.
Kram Jennie

Anonym sa...

ja, kan ju bara hålla med er om att det va en underbart god muffins. måste prova att baka den nån dag! kram josse

Hanna - Bakfnatt sa...

Carro´s Blogg: Kan bara hålla med =) Roligast hade det naturligtvis varit att baka dessa muffins på svenska äpplen som man plockat själv, men jag kunde inte hålla mig tills dess ;-)

Jennie (Skogslunden): Stort grattis igen! Roligt att du blev så glad =)

Josse (Anonym): Jättekul att du gillade muffinsen och vill baka den själv! När ni hade cyklat hem kom "vår kompis" (skatan) och åt upp smulorna som hade hamnat i gräset =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥