onsdag 16 juni 2010

Rabarbermuffins med crumble

Alltså det här med crumble, eller smuldeg.. Jag fullkomligt älskar det! Muffins med smörstekta äpplen och smultäcke var lyckat, likaså dessa rabarbermuffins i megaformat! Räkna med mer crumble framöver, för jag ser fram emot att svenska frukter och bär skall mogna till sig!! Har Du någon favoritkombination då det gäller smuldeg och frukt/bär? Låt mig gärna få veta =)

Detta recept räcker till 6 stycken riktigt stora muffins.

Muffins
3 dl rabarber
Ca 2 msk socker till rabarbern
100 g smör
2 dl mjölk
2 ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Crumble
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker

Muffins: Smält smöret och tillsätt mjölken. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Rör ner den ljumma vätskan. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner det i smeten. Rör ner rabarber som du blandat med lite socker. Fyll muffinsformar till 2/3 med smet.

Crumble: Tärna smöret och nyp ihop det med havregryn, mjöl och socker.

Strö smuldeg över varje muffins. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter, 175 grader. Prova med en sticka, den skall vara torr. Låt svalna på galler.

Grundreceptet på muffinssmet kommer från Leila Lindholms A pice of cake, med ändringarna att citronskal är uteslutet och rabarber tillsatta. Receptet på muffinssmeten hittar du också här.

12 kommentarer:

Milli sa...

Dom såg goda ut =) Funderar på varför du och även många andra använder dubbla muffinspapper?

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack Milli =) I detta fall använde jag dubbla muffinsformar för att muffinsen skulle hålla formen bättre under gräddningen. Bäst är det att använda en muffinsplåt, men om man inte har tillgång till det så är två muffinsformar något stadigare än bara en ;-) Andra gånger kan jag använda dubbla formar för att muffinsen lyser igenom pappret. Med dubbla formar så framträder mönstret då tydligare ;-)

Sandra drömkaka sa...

Muffins med crumble är hur gott som helst, blir så sugen att oj oj oj :D

Cecilia sa...

Äpple är min favorit i smulpaj :) Men så finns det gott om kombinationer jag ännu inte provat...
Och min egen version av rabarbersmulisar som jag gjorde i helgen blev också god! (jag har halkat efter så de kommer på bloggen längre fram. Blev mycket bakande med allt regnet :))

Tove sa...

Visst är det gott med smuldeg! Undrar om man ens behöver bär/frukt till. :-) Bäst tycker jag i alla fall det är med blåbär, rabarber eller äppel. Och vaniljglass är obligatoriskt. ;-)

Tina sa...

Åh det låter jättegott det här, jag älskar paj och smuldeg!! :) Och med rabarber till låter verkligen smarrigt.

Hanna - Bakfnatt sa...

Sandra drömkaka: Hihi =)

Cecilia: Tack för din kommentar, kul att få reda på din favorit! Blir spännande att se vad du har hittat på i köket då det regnat ;-)

Tove: Ja, visst är det!! Hihi, man skulle klara sig långt på bara själva degen, mums =) Tack för att du delar med dig av dina favoriter också! Vaniljglass till låter väldigt gott!

Tina: =) Tack för din kommentar!

Erika - Bakglädje sa...

Mmmm... blir sugen på att gå ut och plocka rabarber på en gång. Dessa måste jag testa.
Kram Erika

Remsan sa...

Åh det är så gott med muffins med crumble. Men eftersom de är godast nybakta när smultoppingen är alldeles frasig så måste man mumsa i sig dem med en gång :-)

Jessica sa...

Ooh vad det ser gott ut, lite crumble är aldrig fel!

Anna Wolf sa...

Åh, jag smäller av... Inte bra att läsa sånt här när man är vrålhungrig och trött en fredag em ;)
dreglar...

Hanna - Bakfnatt sa...

Erika - Bakglädje: Hihi, det tycker jag att du skall göra =)

Remsan: Jag håller med dig om att smultäcket är godast då muffinsen precis kommit ut ur ugnen. Bäst är det nog att ha folk hemma som hjälper till att äta upp dem ;-)

Jessica: Tack! Nej crumble sitter sällan fel ;-)

Anna Wolf: Hihi, tack för din kommentar!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥