fredag 4 december 2009

Chokladrispuff

Idag bjuds det på ett mycket enkelt och snabblagat julgodis. Jag har utgått från ett recept i Fergal Conollys bok 500 muffins, men har ändrat om lite grann: gjorde bara en halv sats, bytte mörk choklad mot mjölkchoklad och använde mindre mängd puffat, rostat ris. Nedanstående recept gav 25 st småbrödsformar med chokladrispuff.

♥ Ingredienser
100 g mjölkchoklad
50 g smör
2 1/2 msk ljus sirap
35-40 g rostat, puffat ris

Gör såhär
Värm choklad och smör i ett vattenbad. Rör om tills allt har smält.
Ta från värmen och rör ner sirap och puffat, rostat ris.
Klicka ned smet i småbrödsformar.
Låt stå i kylskåp i en timme.
Förvara i en lufttät burk i upp till 5 dagar.

2 kommentarer:

Linda sa...

Tack Hanna! Jag lämnade en kommentar här för någon vecka sen, trodde jag! Jag kanske glömde godkänna kommentaren eller något! Jag har iallafall lagt till dig i mina favoriter :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack Linda, vad smickrande! =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥