lördag 5 december 2009

Godismuffins

Blir 12 st normalstora muffins*

Ingredienser
3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
150 g smör
2 dl gräddfil
2 ½ dl vetemjöl
1 dl kakao
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal (och saft) från 1 citron
1 påse Polly

Gör såhär
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret, häll i gräddfilen och blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt.
Vänd sedan försiktigt ner det i smeten.
Blanda i saft och rivet skal från en citron.
Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet.
Stick ner några Polly i varje form.
Grädda i mitten av ugnen i 12-15 min.
Låt svalna.

* Enligt originalreceptet (från A Pice of Cake, Leila Lindholm) skall man få ut 12 st normalstora muffins, men jag fick ut dubbelt så många. Jag följde receptet bortsett från att jag bara tog hälften så mycket citronskal och uteslöt citronsaften helt. Jag nöjde mig med att stoppa ner en godisbit i varje muffins. Godisbitarna sjönk till botten, så nästa gång jag bakar muffins med godis i så skall prova att dela på godiset och se om det blir någon skillnad. De godissorter jag provade var Polly, Dumle, Geisha och Center.

4 kommentarer:

Sandra drömkaka sa...

Mums vilka godingar & mycket fina dessutom, nub lev jag sugen baka idag med :) !

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack Sandra! Kul att kunna inspirera varandra =)

zophia sa...

Helt underbart! Dessa ska jag testa imorgon! Är det ok om jag lägger ut receptet på min blogg och länkar till din sida när jag gjort dem?
Mvh Zophia

Hanna - Bakfnatt sa...

Zophia: Självklart! Vad roligt att du blev sugen - de är enligt mitt tycke riktigt goda! Det ju Leila Lindholm som står för orginalreceptet, men under receptet ser du vilka ändingar jag själv valde att göra ;-) Lycka till med muffinsbaket!

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥