måndag 19 april 2010

Saftig morotskaka med nötter och kanel

Förr i tiden kunde jag slänga en skeptisk blick åt cafédiskarnas morotskakor. Jag fattade liksom aldrig grejen med att välja grönsaker framför choklad i fikasammanhang ;-) Detta var dock innan jag provsmakat ett bakverk innehållande morot.. För en tid sedan bakade jag mina första morotsmuffins och gjorde cupcakes av dem (se Morotscupcakes med kanin). Jag blev häpen över resultatet, det var ju bara så otroligt gott! I helgen bakades samma recept, fast som en kaka istället för muffins. Jag vågar nog säga att den saftiga morotskakan ligger chokladen hack i häl ;-) Så, om det nu finns någon därute som ännu inte gett morotskakan en chans - gör det!!

Ingredienser
90 g smör
2 ägg
90 g farinsocker
90 g strösocker
200 g finriven morot
50 g hackade hasselnötter
200 g vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1 tsk kanel

Glasyr
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk limesaft
100 g philadelphiaost

Gör såhär
Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker. Vispa ner morot, hasselnötter och smör. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat samt kanel och tillsätt detta i smeten. Häll i smord och bröad form. Grädda mitt i ugnen, 180 grader, ca 20 minuter. Låt svalna. Frosting: Vispa alla ingredienser krämigt. Bred frostingen över kakan.

Receptet på morotskaka kommer ursprungligen från Peggy Porschens bok Cake Chic, men jag har hittat det här. Receptet på frosting är hämtat från Leila Lindholms bok A pice of cake, men istället för att använda limeskal använde jag limesaft.

14 kommentarer:

Tove sa...

Dina åsikter om morotsbakverk vs choklad låter bekanta, både då det gäller före och efter man första gången smakat på bakverk innehållande morot. :-) Vad bra att du testat receptet som kaka också, och att det funkade!

charlotta sa...

jag har alltid älskat morotskaka, eller, well, egentligen är det nog frostingen jag vill åt haha. fin kakan är!

C

Ett Kakmonster sa...

Hej!

Just nu har vi en tävling som heter Cake of Sweden dit man kan skicka in alla sina favoritbakverksrecept fram till den 25 april. Det recept med flest röster kommer att möta juryns favorit i finalen och personen bakom det vinnande receptet får en resa för två till Shanghai.

Du har så många fina recept, vore kul ifall du vill skicka in ett på http://cakeofsweden.se (där kan du även läsa mer om tävlingen)

Ha det super!

Annie sa...

Det här inlägget andades så mycket vår att jag bara måste ta och baka mig en morotskaka jag med..! Superfina bilder och underbara bakverk såklart!:-)

Emmas Kök sa...

Morotskaka är faktiskt riktigt gott om den är saftig! Blir sugen på det nu men tyvärr har jag inte alla ingredienser i kylen.. Får bli en annan dag..

Hanna - Bakfnatt sa...

Tack för era kommentarer! Kul att läsa att fler är av samma åsikt som mig då det gäller morotskaka - att det är riktigt gott! =) Roligt att några av er blev sugna på att baka en egen morotskaka också ;-)

Linda sa...

Morotskaka är smaskens! Underskattat tycker jag :-)

Charlotte och Andre sa...

Det var längesedan vi gjorde morotskaka, blir genast sugna på det när man ser din kaka! Philadelphiaglasyren är ett måste. Vi brukar ha valnötter i, vilket blir riktigt gott! Ha de bra!

cickan-piece of cake sa...

Älskar morotskaka men men måste jag välja mellan den och en riktig smarrig chokladkaka tror jag nog att chokladkakan vinner, trots allt! :-) Eller så tar jag en bit av varje! ;-)

Anna Wolf sa...

Håller med om att det är otroligt gott med morotskaka. Vet inte om den står sig mot choklad, det beror nog på sammanhanget :)

Ett annat tips är att byta ut moroten mot rårivna äpplen och i övrigt följa receptet till valfri morotskaka. DET blir supergott! Tror jag har lagt ut ett recept på bloggen nån gång, men jag tror det funkar att göra så med vilket morotskaksrecept som helst....

Hanna - Bakfnatt sa...

Linda: Efter att ha ätit morotskaka själv kan jag bara hålla med dig =)

Charlotte och Andre: Så roligt att ni blir sugna på morotskaka =) Det låter gott med valnötter i! Ha det fint!

cickan - pice of cake: Att ta en bit av varje låter inte helt fel ;-)

Anna Wolf: Håller helt klart med dig om att det många gånger beror på sammanhanget! Tack för tipset om äpplen istället för morot - det måste ju passa fint tillsammans med nötter och kanel, mmm =) Inte omöjligt att jag testar det någon gång framöver!!

Helena Ljunggren sa...

Morotskaka är goooood :) Det ser verkligen kanongott ut, jag kan ta en bit direkt? :)

Cecilia sa...

Yummy! En klar vill-ha-mer-kaka :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Helena Ljunggren: Självklart kan du ta en bit ;-)

Cecilia: Helt klart! =)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥