torsdag 7 januari 2010

Arraksbollar

Med önskemål från bloggläsaren Hannah så kommer här ett inlägg om arraksbollar, och jag tackar för förslaget! Tove hade ett intressant förslag om att jag kunde ta upp lite historia bakom bakverken, något som visade sig vara svårare att få tag i än vad jag trott. Det finns många, många recept ute på nätet, men att hitta trovärdig fakta är desto klurigare. Jag får helt enkelt se mig om efter någon bok med historia bakom bakverk ;-) Vet du någon bra bok så tar jag mer än tacksamt emot rekommendationer!

♥ Ingredienser
100 g mjukt smör
1 1/2 dl strösocker
3 dl havregryn
3 msk kakao
2 msk kallt kaffe
Smaksättning i form av arraksessens, punch eller cognac
Chokladströssel

♥ Gör så här
Blanda smör, socker och havregryn i en bunke.
Rör ner kakao och därefter kaffe.
Tillsätt valfri mängd smaksättning, allt efter egen smak.
Forma till bollar och rulla dem i chokladströssel.
Förvara i kyl.

(Receptet kommer från Leila Lindholms bok, A pice of cake).

2 kommentarer:

Hannah sa...

Tack, ska försöka hinna med detta redan i helgen. :)

Hanna - Bakfnatt sa...

Hoppas det stillar begäret för en stund ;-)

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tiden att kommentera ♥